The concept of moles is a basic subject in chemistry learning that is abstract in nature and involves many calculations, and is often a challenge for students to understand. This study aims to determine the validity and practicality of interactive E-LKPD assisted by Canva AI and Liveworksheet based on structured inquiry on the concept of moles for high school students in Phase F. The research method used is educational design research (ERD) with the Plomp development model, which consists of three phases: preliminary research, prototyping phase, and assessment phase. The interactive E-LKPD was designed to facilitate learning with a structured inquiry learning model that allows students to explore the concept of moles systematically and independently through interactive features. Data collection instruments included validation sheets for subject matter and media experts, as well as practicality questionnaires for teachers and students. The results showed that the developed interactive E-LKPD met the validity criteria with an average Aiken's V value of 0.92, which is classified as valid. The practicality test by teachers obtained a percentage of 95%, and the practicality test by students obtained a percentage of 95%, both of which are classified as very practical. These results indicate that interactive E-LKPD assisted by Canva AI and Liveworksheet based on structured inquiry are feasible to use as effective learning media to help students understand mol concepts more deeply and interactively. ABSTRAK Konsep mol merupakan materi dasar dalam pembelajaran kimia yang bersifat abstrak dengan banyak perhitungan, dan kerap menjadi tantangan tersendiri bagi peserta didik untuk memahaminya. Penelitian ini bertujuan untuk menentukan tingkat validitas dan kepraktisan E-LKPD interaktif berbantuan Canva AI dan Liveworksheet berbasis inkuiri terstruktur pada materi konsep mol untuk siswa SMA Fase F. Metode penelitian yang digunakan adalah educational design research (ERD) dengan model pengembangan Plomp yang terdiri dari tiga fase: preliminary research, prototyping phase, dan assessment phase. E-LKPD interaktif dirancang untuk memfasilitasi pembelajaran dengan model pembelajaran inkuiri terstruktur yang memungkinkan siswa melakukan eksplorasi konsep mol secara sistematis dan mandiri melalui fitur-fitur interaktif. Instrumen pengumpulan data meliputi lembar validasi untuk ahli materi dan media, serta angket praktikalitas untuk guru dan siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa E-LKPD interaktif yang dikembangkan memenuhi kriteria valid dengan nilai rata-rata Aiken's V sebesar 0,92 yang termasuk dalam kategori valid. Uji praktikalitas oleh guru memperoleh persentase 95% dan uji praktikalitas oleh siswa memperoleh persentase 95%, keduanya termasuk dalam kategori sangat praktis. Hasil ini menunjukkan bahwa E-LKPD interaktif berbantuan Canva AI dan Liveworksheet berbasis inkuiri terstruktur layak digunakan sebagai media pembelajaran yang efektif untuk membantu siswa memahami konsep mol secara lebih mendalam dan interaktif.
Copyrights © 2025