ABSTRACTThis study aims to investigate: 1) The relationship studentâs perception of free education programs on learning achievement in accounting, 2) The relationship learning motivation on learning achievement in accounting, 3) The relationship beetween studentâs perception of free education programs and learning motivation on learning achievement in accounting.This was associative.The research population were grade XI student of class accounting of SMK Negeri 3 Sukoharjo in the 2016/2017 academic year. Its sam-ples consisted of 106 respondents. The data were collected through a questionnaire and tests. The hypoth-esis testing withparametric statistics using product moment correlation technique and multiple regression analysis. The results of the study were as follows: 1) there is a positive relationship studentâs perception of free education programs on studentâs learning achievement, indicated by tobserved > ttable (3,482 > 1,659). 2) there is a positive learning motivation on studentâs learning achievement, indicated by tobserved > ttable (10,364 > 1,659). 3) there is a positive relationship studentâs perception of free education programs and learning motivation on studentâs learning achievement, indicated by Fobserved > Ftable(480,160 > 3,085) with significance value of 0,000<0,005. The relationship between variables can be formulated by the fol-lowing formula: Y = -52,003 + 0,648X1 + 2,265X2.The coefficient of determination (R2) was 0.903, indi-cating 90% of accounting learning achievement was affected by studentâs perception of free education programs and learning motivation and the remaining 10% was affected by other factors.Keywords: studentâs perception, free education programs, learning motivation, learning achievementABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk mengetahui 1) Hubungan persepsi tentang program pendidikan gratis dengan prestasi belajar akuntansi, 2) Hubungan motivasi belajar dengan prestasi belajar akuntansi, 3) Hub-ungan antara persepsi tentang program pendidikan gratis dan motivasi belajar dengan prestasi belajar akuntansi. Penelitian ini termasuk asosiatif. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas XI bidang keahlian akuntansi SMK Negeri 3 Sukoharjo tahun ajaran 2016/2017. Jumlah sampel dalam penelitian ini adalah 106 siswa. Pengumpulan data menggunakan angket dan tes. Pengujian hipotesis dengan statistik parametrik menggunakan teknik korelasi product moment dan analisis regresi ganda. Hasil penelitian menujukkan 1) Ada hubungan positif antara motivasi belajar dengan prestasi belajar siswa, dibuktikan nilai thitung> ttabel (3,482 > 1,659). 2) Ada hubungan positif antara motivasi belajar dengan prestasi belajar siswa, dibuktikan nilai thitung> ttabel (10,364 > 1,659). 3) Ada hubungan positif persepsi ten-tang program pendidikan gratis dan motivasi belajar dengan prestasi belajar, dibuktikan nilai Fhitung> Ftabel (480,160 > 3,085) dengan nilai signifikansi 0,000 < dari 0,05. Hubungan antara variabel dapat diformu-lasikan dengan rumus sebagai berikut: Y = -52,003 + 0,648X1 + 2,265X2. Besarnya koefisien determinasi (R2) sebesar 0,903, artinya sebesar 90% prestasi belajar akuntansi dipengaruhi oleh motivasi dan sisanya 10% dipengaruhi oleh faktor lain.Kata kunci: persepsi siswa, program pendidikan gratis, motivasi belajar, prestasi belajar
Copyrights © 2017