Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan
Tahun 26 Nomor 2 November 2017

Hubungan Penguasaan Diksi dan Berpikir Kreatif dengan Kemampuan Menulis Naratif Siswa Kelas V Sekolah Dasar

Fahrurrozi Fahrurrozi (Universitas Negeri Jakarta)



Article Info

Publish Date
26 Mar 2018

Abstract

Abstract: The purpose of this study is to describe the relationship of diction mastery and creative thinking with the ability of narrative writing. This research was conducted at Setiabudi District School of South Jakarta in 2016/2017 with survey method with sample. Data retrieval technique through test for diction mastery and creative thinking with questionnaires and writing performance tests for the ability to write narrative. The results show that: (1) there is a positive relationship of creative thinking with the ability to write narrative; (2) there is a positive relationship of dictionary mastery with narrative writing ability; (3) there is a positive relationship of creative thinking and diction mastery with the ability to write narrative.Keywords: narrative writing skills, creative thinking, diction mastery, elementary school.Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan hubungan penguasaan diksi dan berpikir kreatif dengan kemampuan menulis narasif. Penelitian ini dilakukan di Sekolah Dasar Kecamatan Setiabudi Kota Jakarta Selatan tahun 2016/2017 dengan metode survei dengan sample. Teknik pengambilan data melalui tes untuk penguasaan diksi dan berpikir kreatif dengan angket serta tes unjuk kerja menulis untuk kemampuan menulis naratif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) terdapat hubungan positif berpikir kreatif dengan kemampuan menulis naratif; (2) terdapat hubungan positif penguasaan diksi dengan kemampuan menulis naratif ; (3) terdapat hubungan positif berpikir kreatif dan penguasaan diksi dengan kemampuan menulis naratif.Kata Kunci: kemampuan menulis naratif, berpikir kreatif, penguasaan diksi, sekolah dasar.

Copyrights © 2017






Journal Info

Abbrev

SD

Publisher

Subject

Education

Description

Periodically published twice a year in May and November ( ISSN 0854-8285 ) ( E ISSN 2581-1983 ) ; contains writings on conceptual ideas, studies and application of theories, practical writing, and the results of educational research and teaching of elementary ...