Abstract: The Mathematics Curriculum for Junior High School encourages the use of the computer software and hardware in the teaching and learning process. As a consequence, mathematics teachers are supposed to be able to use computers as one of the learning facilities. As a matter of fact, encounter of teaching media for tessellations and the student were not interested in learning about the tessellation caused uninterested learning sources and monotonous teaching techniques the teachers use. Developing teaching media that catches the students’ attention and increase their motivation is perceived as an effective solution toward the problems by Computer-assisted teaching media. The study aims at developing the valid, practical and effective tessellation’s computer-assisted inquiry-based teaching media for the 9th grade students of Junior High School 5 Malang. In developing the media, the researcher adopted the 4D model (four D model) developed by Thiagarajan, Semmel and Semmel. The model involves four stages namely define, design, develop and disseminate. The results showed that the implementation of inquiry-based computer-based instructional media to meet the quality aspects in terms of product validity, product practicality, teacher activity in teaching in high categories, completeness of learning outcomes by 85% of students get a score of more than 79, student activity in learning is quite active and students respond positively.Abstrak: Kurikulum Matematika Sekolah Menengah Pertama (SMP) mendorong penggunaan perangkat lunak dan perangkat keras komputer dalam proses belajar mengajar. Sebagai konsekuensinya, guru matematika seharusnya bisa menggunakan komputer sebagai salah satu sarana belajar. Berdasarkan fakta, pertemuan media pengajaran untuk tessellations menunjukkan bahwa siswa tidak tertarik untuk belajar tentang tessellation karena sumber belajar yang tidak menarik dan teknik pengajaran monoton yang digunakan guru. Mengembangkan media pengajaran yang menarik perhatian siswa dan meningkatkan motivasi mereka dirasakan sebagai solusi efektif terhadap permasalahan media pembelajaran berbasis komputer. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran berbasis penyelidikan praktis berbasis komputer yang valid, praktis dan efektif untuk Kelas 9 SMP Negeri 5 Malang. Dalam mengembangkan media, peneliti mengadopsi model 4D (empat model D) yang dikembangkan oleh Thiagarajan, Semmel dan Semmel. Model ini melibatkan empat tahap yaitu mendefinisikan, merancang, mengembangkan dan menyebarluaskan. Hasil penelitian menujukkan bahwa keterlaksanaan media pembelajaran berbantuan komputer berbasis inkuiri memenuhi aspek kualitas dalam hal validitas produk, kepraktisan produk, aktivitas guru dalam mengajar dalam katagori tinggi, ketuntasan hasil belajar sebesar 85% siswa mendapatkan skor lebih dari 79, aktivitas siswa dalam pembelajaran tergolong aktif dan siswa merespons positif.
Copyrights © 2017