Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 3, No 8: AGUSTUS 2018

Pengaruh Model Pembelajaran Tutor Sebaya terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Dasar

Yulia Lisa Sari Hayati (Pendidikan Dasar Pascasarjana Universitas Negeri Malang)
Ery Tri Djatmika (Pendidikan Ekonomi Universitas Negeri Malang)
Abdur Rahman As’ari (Pendidikan Matematika Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
01 Aug 2018

Abstract

Abstract: Communication is one of the skills that important to the 21st century generation. Mathematical communication skill is one of the skills that must be mastered by students after learning mathematics. This skill can be observed directly through discussion or indirectly through writing. Peer discussion is the most appropriate learning activity to improve students' communication skills. The purpose of this research is to analyze the written mathematical communication skill of fourth graders of SD through students' learning achievement of two-dimensional figure. The type of research used is quantitative research. The results showed that there are significant differences in mathematical communication of students conducted peer discussion activities. Abstrak: Komunikasi merupakan salah satu keterampilan yang harus dimiliki generasi abad 21. Kemampuan komunikasi matematis merupakan salah satu keterampilan yang harus dikuasai oleh siswa setelah belajar matematika. Kemampuan ini dapat diamati secara langsung melalui diskusi maupun tidak langsung melalui tulisan. Model pembelajaran Tutor Sebaya merupakan model pembelajaran yang dapat meningkatkan kemampuan komunikasi siswa. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh kemampuan komunikasi matematis tertulis siswa kelas IV SD melalui prestasi belajar siswa materi bangun datar. Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian kuantitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat perbedaan signifikan komunikasi matematis siswa yang dilakukan aktivitas diskusi teman sebaya.

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...