Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 4, No 1: JANUARI 2019

Peningkatan Keterampilan Menulis Narasi melalui Model Pembelajaran SAVI Berbantuan Media CD Interaktif

Ayu Vidya Rakhmawati (Pendidikan Dasar Universitas Negeri Malang)
Supriyono Koes Handayanto (Pendidikan Fisika-Universitas Negeri Malang)
Muhana Gipayana (Pendidikan Guru Sekolah Dasar-Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
30 Jan 2019

Abstract

Abstract: This paper to describe about learning process to improve the skills of writing narrative with the help through SAVI (Somatic, Auditory, Visual, Intelectual) learning model and media CD interactive. The learning process is carried out in three stages namely pre writing, writing, and post writing, with involving the whole activities that include somatic, auditory, visual, and intellectual by using the media cd interactive. This research use qualitative approach type PTK collaboration. The research conducted in two cycles. The result show everage score of student writing narrative same 59 in the first cycle and increase same to 72 in the second cycle.Abstrak: Artikel ini bertujan untuk mendeskripsikan tentang proses pembelajaran untuk meningkatkan keterampilan menulis narasi yang dibantu melalui model pembelajaran SAVI (Somatic, Auditory, Visual, Intelectual) berbantuan media CD interaktif. Proses pembelajaran dilaksanakan dalam tiga tahap, yaitu pra-menulis, menulis, dan pasca menulis yang melibatkan keseluruhan aktivitas, meliputi somatik, auditori, visual, dan intelektual yang dibantu dengan penggunaan media CD interaktif. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif jenis PTK kolaborasi. Penelitian ini dilaksanakan selama dua siklus. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pada siklus I rata-rata nilai menulis narasi sebesar 59 dan mengalami peningkatan pada siklus II dengan nilai sebesar 72.

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...