cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota semarang,
Jawa tengah
INDONESIA
Parole: Journal of Linguistics and Education
Published by Universitas Diponegoro
ISSN : -     EISSN : 23380683     DOI : -
Core Subject : Education,
Arjuna Subject : -
Articles 8 Documents
Search results for , issue "Volume 3 Nomor 2 Oktober 2013" : 8 Documents clear
ENGLISH TEACHERS’ MASTERY OF THE ENGLISH ASPIRATION AND STRESS RULES Arina Isti'anah
PAROLE: Journal of Linguistics and Education Volume 3 Nomor 2 Oktober 2013
Publisher : Master Program in Linguistics, Diponegoro University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (368.265 KB) | DOI: 10.14710/parole.v3i2 Okt.62-75

Abstract

This  paper  tries  to  observe  the  English  teachers’  awareness  and representation  of  the  English  aspiration  and  stress  rules.  The research purposes to find out whether or not the teachers are aware of the English aspiration and stress rules,  and to find out how the teachers represent the English aspiration and stress rules. Based on the analysis, it can be concluded that the teachers’ awareness of the English aspiration and stress rules is very low. It is indicated with the percentage which equals to 44% and 48% for English aspiration and  stress  rules.  In  representing  the  English  aspiration  and  stress rules, the teachers face the problems in producing aspiration in the pronunciation,  placing  the  right  stress  and  pronouncing  three  and four  X  in  the  coda  position.  There  are  two  reasons  affecting  the teachers’  awareness  of  the  English  aspiration  and  stress  rules namely exposure and L1 influence. Artikel  ini  bertujuan  untuk  meneliti  kesadaran  dan  representasi aturan aspirasi dan tekanan oleh guru bahasa Inggris. Penelitian ini bertujuan  untuk  menjelaskan  apakah  guru  bahasa  Inggris mempunyai  kesadaran  atas  aturan  aspirasi  dan  tekanan  dalam bahasa  Inggris,  dan    untuk  menunjukkan  bagaimana  guru  Bahasa Inggris  mewujudkan  aturan  aspirasi  dan  tekanan  dalam  pelafalan mereka.  Berdasarkan  analisis  yang  dilakukan,  dapat  disimpulkan bahwa  kesadaran  guru  Bahasa  Inggris  atas  aturan  aspirasi  dan tekanan  dalam  Bahasa  Inggris  masih  sangat  rendah.  Hal  tersebut ditunjukkan  oleh  rendahnya  prosentase  dalam  perwujudan  aturan aspirasi  dan  tekanan:  44%  dan  48%.  Dalam  mewujudkan  aturan aspirasi dan tekanan, guru Bahasa Inggris menemui masalah dalam menghasilkan  aspirasi  dalam  pelafalan,  meletakkan  tekanan  pada suku  kata  yang  tepat  dan  pada  posisi  X  yang  berada  pada  posisi ketiga  atau  keempat.  Terdapat  dua  alasan  yang  memengaruhi kesadaran partisipan atas aturan aspirasi dan tekanan, yaitu pajanan dan pengaruh bahasa pertama.
Inovasi Fonologis dan Variasi Leksikal dalam Bahasa Bugis Dialek Sinjai Herawati A. Paduai
PAROLE: Journal of Linguistics and Education Volume 3 Nomor 2 Oktober 2013
Publisher : Master Program in Linguistics, Diponegoro University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (158.512 KB) | DOI: 10.14710/parole.v3i2 Okt.29-42

Abstract

This paper is about innovation in Buginese language that is used in Sinjai Regency. The result of the study indicates that there are six vowel phonemes and 21 consonant phonemes. Two kinds of phonological variations are found: vowel variations, namely, [e] ~ [i], [a] ~ [i], [o] ~ [u], [a] ~ [|], and [o] ~ [|], and consonant variations, namely, [k] ~ [g], and [w] ~ [h]. The lexical variation indicates the following linguistic phenomena: onomatiology, aphaeresis, syncope, epenthesis, prothesis, and metathesis. The result indicates that there are  lexical items  different from those of the standard Buginese language but  have similarities with Konjo language. Dalam makalah ini dibahas mengenai inovasi dalam bahasa   Bugis dialek Sinjai. Hasil penelitian membuktikan bahwa terdapat 6 fonem vokal dan 21 fonem konsonan dalam bahasa Bugis dialek Sinjai. Ditemukan juga dua jenis variasi fonologis, yaitu variasi fonem vokal: [e] ~ [i], [a] ~ [i], [o] ~ [u], [a] ~ [|], dan [o] ~ [|], serta variasi konsonan:  [k] ~ [g], dan [w] ~ [h]. Variasi leksikal yang ditemukan meliputi beberapa gejala kebahasaan, yaitu: onomasiologis, aferesis, sinkope, epentesis, protesis, dan metatesis. Hasil penelitian menunjukkan bahwa banyak leksikon bahasa Bugis dialek Sinjai berbeda dengan bahasa Bugis standar, tetapi mirip dengan leksikon bahasa Konjo.
Using Adele’s “Someone Like You” to Teach Verbs Tenses and Passive Forms Ariya Jati
PAROLE: Journal of Linguistics and Education Volume 3 Nomor 2 Oktober 2013
Publisher : Master Program in Linguistics, Diponegoro University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (374.489 KB) | DOI: 10.14710/parole.v3i2 Okt.76-83

Abstract

This  paper  is  about  how  to  use  Adele’s  “Someone  Like  You”  to teach tenses and passive forms. Adele’s song lyric was potentially used  in  an  English-as-a  Foreign  Language  (EFL)  classroom.  This study is to provide a practical alternative to the teaching of tenses and  passive  forms. The  teaching  is  performed  in  three  phases namely text  completion, verb  categorization, and  sentence construction. The teaching is expected the students to demonstrate their  receptive  and  productive  skills in  English  language  by  using the lyric. (By such a teaching, the students are expected to be able to demonstrate  their  receptive  and  productive  skills  in  English language by using the lyric.)Makalah ini tentang penggunaan lirik “Someone Like You” karya Adele untuk mengajarkan kala dan bentuk pasif. Lirik lagu Adele tersebut  dapat  digunakan  di  dalam    kelas  dengan  bahasa  Inggris sebagai  bahasa  asing. Kajian  ini  untuk  memberikan  alternatif praktis  bagi  pengajaran  kala    dan  bentuk  pasif  bagi  mahasiswa EFL. Pengajaran dilakukan dalam tiga tahap, yaitu: pengisian teks, kategorisasi  kata  kerja, dan  penyusunan kalimat.  Pengajaran  ini diharapkan  dapat  memungkinkan  mahasiswa  menampilkan keterampilan  reseptif  dan  produktif  mereka  dalam  berbahasa Inggris melalui lirik tersebut.
The Effect of Study Abroad on Grammatical Accuracy of Indonesian Students’ Oral and Written Performance Kristian Adi Putra
PAROLE: Journal of Linguistics and Education Volume 3 Nomor 2 Oktober 2013
Publisher : Master Program in Linguistics, Diponegoro University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (520.312 KB) | DOI: 10.14710/parole.v3i2 Okt.84-94

Abstract

This  correlational  study investigates the  effect  of  study  abroad  of two  exchange  students (SA) from  Indonesia  in  public  schools  in the United  States  on  their  grammatical  accuracy as  compared  to the oral and written performance of two first year college students through  formal  instruction (FI) in  Indonesia  never  experiencing living  in  L2  environment.  Speech  samples  were  elicited  through interview via-Skype, while writing samples were obtained through writing task. The result of this study shows that in oral and written performance, SA participants used more accurate grammar than FI participants.  However,  SA  participants  were  more  accurate  in using  the  three  tenses  in  writing (90%) than  in  speaking  (87%), while FI participants showed different result, i.e. their grammatical accuracy of speaking (78%) was higher than that of writing (76%).Studi  korelasional  ini  meneliti  efek  studi  di  luar negeri  untuk dua siswa  Indonesia  program  pertukaran (SA) di  sekolah  negeri Amerika Serikat  dalam  hal  ketepatan  gramatikal  yang dibandingkan dengan ketrampilan lesan dan tulis mahasiswa tahun pertama  melalui  instruksi  formal  (FI) di  Indonesia  yang  belum pernah  tinggal  di  lingkungan  bahasa  kedua. Sampel  ketrampilan lesan dikumpulkan lewat wawancara via Skype, sedangkan sampel ketrampilan tulis  diperoleh  melalui  tugas  mengarang.  Hasil penelitian  ini  menunjukkan  bahwa dalam  ketrampilan lesan  dan tulis,  akurasi  gramatikal  peserta  SA  lebih  tinggi  daripada  peserta FI. Namun demikian, peserta SA lebih akurat dalam menggunakan tiga kala dalam mengarang (90%) daripada penggunaan kala dalam berbicara  (87%),  sementara  peserta  FI menunjukkan  hasil  yang berbeda,  yaitu  akurasi  gramatikal  berbicara  (78%)  lebih  tinggi daripada akurasi gramatikal mengarang (76%).
DAMPAK PEMIKIRAN SAUSSURE BAGI PERKEMBANGAN LINGUISTIK DAN DISIPLIN ILMU LAINNYA didi sukyadi
PAROLE: Journal of Linguistics and Education Volume 3 Nomor 2 Oktober 2013
Publisher : Master Program in Linguistics, Diponegoro University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (121.248 KB) | DOI: 10.14710/parole.v3i2 Okt.1-19

Abstract

There is no discipline  standing alone. What we know and what we create  or  engineer  both  directly  and  indirectly  are  influenced  by other people’s ideas. Semiotics as a discipline just appearing at the beginning of the 20th century has flourished not only in linguistics and  literature,  but  also  in  other  disciplines  such  as  anthropology, sociology,  psychiatry,  culture,  music,  arhitecture,  advertisement, and  even  politics.  We  are  all  aware  that  all  these  embryos  derive from  Saussure’s  ideas    which  became  the  foundation  of structuralism  such  as  synchronic-diachronic,  language-parole, signifier-signified,  arbitrary-motivated,  and  syntagmatic- paradigmatic. This paper will elaborate Saussure’s essential ideas, and their impacts to the studies of linguistics, literature, and other disciplines as well as the development of semiotics today.Tidak  ada  ilmu  yang  berdiri  sendiri.  Apa  yang  kita  ketahui,  apa yang  kita  ciptakan atau  rekayasa secara  langsung  maupun  tidak langsung  dipengaruhi gagasan  atau  pikiran  orang  lain.  Semiotika sebagai sebuah disiplin ilmu yang baru muncul pada awal abad dua puluh  telah  berkembang  begitu  pesat  dan  luas  tidak  hanya  dalam linguistik dan sastra tetapi juga dalam disiplin ilmu lainnya seperti antropologi,  sosiologi,  psikiatri,  budaya,  musik,  arsitektur,  iklan, dan  bahkan  politik. Kita  menyadari  cikal-bakal  semua  itu  adalah gagasan  Saussure  yang  menjadi  dasar  strukturalisme  seperti synchronic-diachronic, langue-parole,  signifier-signified, arbitrary-motivated, dan syntagmatic-paradigmatic.  Tulisan  ini berusaha  memaparkan  buah  pikiran  penting  Saussure, dan dampaknya  bagi  kajian  linguistik,  sastra  dan  bidang  lainnya  serta perkembangan kajian tanda saat ini.
DESIGNING AN INSET COURSE FOR THE COLLEGE SUBJECT TEACHERS TO TEACH IN ENGLISH FOR INTERNATIONAL PROGRAMS Dr. Suharno
PAROLE: Journal of Linguistics and Education Volume 3 Nomor 2 Oktober 2013
Publisher : Master Program in Linguistics, Diponegoro University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (65.271 KB) | DOI: 10.14710/parole.v3i2 Okt.51-61

Abstract

In  globalization  era  making  a  broader  networking  among universities  is  urgent. To  realize such  a cooperation  several Indonesian universities are opening international programs but the common  problem faced  in  higher  education  level  is  the  lack  of human  resources who master  English. To  overcome  the  problem, some short courses were conducted to improve the college subject teachers’  English  competence.  Service  English  Unit  (SEU), Diponegoro  University is  a  language  center  carrying  out  such  a training in cooperation with Univesitas Negeri Yogyakarta funded by  Program  Hibah  Kompetensi  Berbasis  Institusi  (PHKI)  DIKTI Jakarta. The training lasting for 27 hours covered the components as  follows:  lecture  preparation,  academic  language,  grammar  & phonetics, developing students’ learning and communication skills, course outline, project.Dalam  era  globalisasi  membuat  jaringan  yang  lebih  luas  antar universitas  urgen.  Untuk  mewujutkan kerjasama  semacam  itu beberapa  perguruan  tinggi  Indonesia  membuka  program internasional  tetapi  masalah  umum  yang  dihadapi  dalam  tingkat perguruan  tinggi  adalah  terbatasnya  sumberdaya  manusia  yang menguasai bahasa Inggris. Untuk mengatasi masalah ini, beberapa kursus  singkat  diselenggarakan  untuk  meningkatkan  kompetensi bahasa  Inggris  para  pengajar  matakuliah  bidang  studi.  Service English  Unit  (SEU),  Universitas  Diponegoro  merupakan  pusat bahasa  yang menyelenggarakan pelatihan semacam itu kerja sama dengan  Universitas  Negeri  Yogyakarta  (UNY)  yang  dibiayai  oleh Program  Hibah  Kompetensi  Berbasis  Institusi  (PHKI)  DIKTI Jakarta.  Pelatihan  yang  berlangsung  27  jam  meliputi  komponen sebagai  berikut: persiapan  kuliah,  bahasa  akademik,  grammar  & fonetik,  pengembangan  ketrampilan  belajar  dan  komunikasi peserta, silabus, proyek.
THE WOMEN REPRESENTATION IN DETERGENT PRODUCT PACKAGING DESIGNS dinda aryani
PAROLE: Journal of Linguistics and Education Volume 3 Nomor 2 Oktober 2013
Publisher : Master Program in Linguistics, Diponegoro University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (197.057 KB) | DOI: 10.14710/parole.v3i2 Okt.43-50

Abstract

Gender representation in media often portrays stereotypes such as women  representations  constructed  by  culture  and  society  often portraying   women’s code of conduct. Seeing the issue, the study aims  to  reveal    women    representation  in  detergent  packaging designs  and  its  ideology  behind  it.  The  data  collection  is  in  the form  of  visual  images.  Kress  and  van  Leeuwen’s    (2006)  Social Semiotics  theory  on  Reading  Images    is  applied  to  reveal  women representation.  Meanwhile,  ideology  is  investigated  with  Barthes’ signification  order.  The  results  show  that  the  women  are  mostly represented to be feminine, tender, motherly, mature, independent, warm,  loving,  caring,  beautiful,  attractive,  friendly,  and  happy. The ideology constructed is femininity ideology conveyed through several  ways:  mass  media  codes,  fashion,  color  and  non-verbal codes. (118)Representasi  gender  di  media  sering  memotret  sterotype  seperti representasi  wanita  bentukan  oleh  budaya  dan  masyarakat  yang sering  menggambarkan  etiket  kaum  wanita.  Melihat  isu  ini, penelitian    bertujuan  untuk  mengungkap  representasi  wanita  di desain  kemasan  detergen  dan  ideologi  di  baliknya.    Data dikumpulkan dalam bentuk gambar-gambar. Teori Semiotik Sosial tentang  Membaca  Gambar  oleh  Kress  dan  van  Leeuwen  (2006) digunakan  untuk  mengungkap  representasi  wanita.  Sementara, ideologi  dilacak dengan  menggunakan  teori    ‘significance  order  ‘ oleh  Barthes.  Hasil  penelitian  menunjukkan  bahwa  wanita sebagian besar digambarkan sebagai kaum  yang feminin,  lembut, keibuan,  dewasa,  mandiri,  hangat,  penuh  kasih,  peduli,  cantik, menarik,  ramah,  dan  bahagia.  Ideologi  yang  terbentuk  adalah ideologi  feminitas  yang  disasmpaikan  lewat  beberapa  cara:    sandi mass media, sandi warna dan non-verbal. (114)
ANALYTIC CAUSATIVES IN JAVANESE: A LEXICAL- FUNCTIONAL APPROACH Agus Subiyanto
PAROLE: Journal of Linguistics and Education Volume 3 Nomor 2 Oktober 2013
Publisher : Master Program in Linguistics, Diponegoro University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (328.175 KB) | DOI: 10.14710/parole.v3i2 Okt.20-28

Abstract

Analytic  causatives  are  the  type  of  causatives  formed  by  separate predicates  expressing the cause and the effect, that is, the causing notion  is  realized  by  a  word  separate  from  the  word  denoting  the caused activity. This paper aims to discuss the forms and syntactic structure  of  analytic  causatives  in  Javanese.  To  discuss  the syntactic structure, the theory of lexical functional grammar (LFG) is  employed.  The  data  used  in  this  study  is  the  „ngoko‟  level  of Javanese of the Surakarta dialect. By using a negation marker and modals  as  the  syntactic  operators to test mono-  or bi-clausality  of analytic  causatives,  the  writer  found  that  analytic  causatives  in Javanese form biclausal constructions. These constructions have an X-COMP  structure,  in  that  the  SUBJ  of  the  second  verb  is controlled  by  the  OBJ  of  the  causative  verb  (N)gawe  „make‟.  In terms  of  the  constituent  structure,  analytic  causatives  have  two kinds of structures, which are V-cause OBJ X-COMP and V-cause X-COMP OBJ. Kausatif  analitik  adalah  tipe  kausatif  yang  dibentuk  oleh  dua predikat  atau  dua  kata  terpisah  untuk  mengungkapkan  makna sebab dan akibat, yakni makna sebab direalisasikan oleh kata yang berbeda  dengan  kata  yang  menyatakan  makna  akibat.  Tulisan  ini membahas  bentuk  dan  struktur  sintaksis  kausatif  analitik  dalam bahasa Jawa. Untuk menjelaskan struktur sintaksis digunakan teori Tata  Bahasa  Leksikal  Fungsional.  Data  yang  digunakan  dalam penelitian  ini  adalah  bahasa  Jawa  dialek  Surakarta  ragam  ngoko. Dengan  menggunakan  alat  uji  pemarkah  negasi  dan  penggunaaan modalitas,  penulis  menemukan  bahwa  kausatif  analitik  dalam bahasa Jawa membentuk struktur biklausa. Konstruksi ini memiliki struktur  X-KOMP,  yakni  SUBJ  dari  verba  kedua  dilesapkan  dan dikendalikan  oleh  OBJ  dari  verba  kausatif  (N)gawe  „membuat‟. Dalam  struktur  konstituen,  analitik  kausatif  memiliki  dua  macam bentuk, yakni  V-kuasatif OBJ X-COMP and V-kausatif X-COMP OBJ.

Page 1 of 1 | Total Record : 8