cover
Contact Name
Andy Sapta
Contact Email
saptaandy@gmail.com
Phone
-
Journal Mail Official
saptaandy@gmail.com
Editorial Address
-
Location
,
INDONESIA
JURNAL PENA EDUKASI
Published by Smart Education
ISSN : 24070769     EISSN : 25494694     DOI : -
Core Subject : Education,
Jurnal Pena Edukasi (JPE) adalah jurnal yang berisi tulisan yang diangkat dari hasil penelitian dalam bidang pendidikan.
Arjuna Subject : -
Articles 4 Documents
Search results for , issue " Vol 6, No 1 (2019): Januari 2019" : 4 Documents clear
PENINGKATAN BELAJAR MATEMATIKA MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD Manik, Rotua
JURNAL PENA EDUKASI Vol 6, No 1 (2019): Januari 2019
Publisher : JURNAL PENA EDUKASI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (145.789 KB)

Abstract

Abstract: Before the average category of action was carried out the student learning outcomes were in the low category with a completeness level of 0% (Of the 40 students in class X no students completed). In the first cycle after the action was carried out the student completeness rate was 7.69% (there were as many as 3 people). In the second cycle after further action was taken as a result of reflection in the first cycle the student's level of completion became 71.79% (completed as many as 29 people), activeness of students in following mathematics learning after action was taken both in cycle I and cycle II increased. In the first cycle the percentage of attendance was 92% and in the second cycle increased to 98%. Students in working on and collecting tasks are carried out on time, the more students express opinions in problem solving, the students work together independently. Keywords: Learn math, STAD Abstrak: Sebelum dilakukan tindakan kategori rata-rata hasil belajar siswa berada pada kategori rendah dengan tingkat ketuntasan 0 % (Dari 40 orang siswa di kelas X tidak ada siswa yang tuntas). Pada siklus I setelah dilakukan tindakan tingkat ketuntasan siswa 7,69 % (yang tuntas ada sebanyak 3 orang). Pada siklus II setelah dilaksanakan tindakan lebih lanjut sebagai hasil refleksi pada siklus I tingkat tuntasan siswa menjadi 71,79 % (tuntas sebanyak 29 orang), Keaktifan siswa dalam mengikuti pembelajaran matematika setelah dilakukan tindakan baik pada siklus I dan siklus II menjadi meningkat. Pada siklus I presentase kehadiran 92 % dan pada siklus II meningkat menjadi 98 %. Para siswa dalam mengerjakan dan mengumpulkan tugas-tugas dilakukan tepat waktu, semakin banyak siswa mengemukakan pendapat dalam pemecahan masalah, paara siswa bekerja secara bersama secara mandiri. Kata kunci: Belajar Matematika, STAD
OPTIMALISASI KINERJA MGMP DENGAN METODE BIMBINGAN TERPADU DALAM UPAYA PENINGKATAN KOMPETENSI GURU Siahaan, Tigor
JURNAL PENA EDUKASI Vol 6, No 1 (2019): Januari 2019
Publisher : JURNAL PENA EDUKASI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (159.693 KB)

Abstract

Abstract: Student learning outcomes by applying mastered MGMP activities on a guided basis becomes increasing. Before carrying out the Automotive Engineering average value action is 60.25 and the standard deviation is 5.02. After taking action on the first cycle the average student learning outcomes are 72.00 and the standard deviation is 4.53. Likewise in the second cycle the average student learning outcomes become increased, namely 76.00 and standard deviation 3.50. Before the action is done the average category of learning outcomes is in the low category with a completeness level of 37.5%. In the first cycle after the action learning outcomes are in the medium category with a completeness level of 72.00%. In the second cycle after further action was taken as a result of reflection the first cycle of learning outcomes was in the medium category with a completion rate of 76.00%. Keyword: Teacher Competence, Integrated Guidance Abstrak: Hasil belajar siswa dengan menerapkan menguasai kegiatan MGMP secara terbimbing menjadi meningkat. Sebelum dilaksanakan tindakan nilai rata-rata Teknik Otomotif adalah 60,25 dan standar deviasi 5,02. Setelah dilakukan tindakan pada siklus I nilai hasil belajar siswa rata-ratanya adalah 72,00 dan standar deviasi 4,53. Demikian pula pada siklus II rata-rata hasil belajar siswa menjadi meningkat yaitu 76,00 dan standar deviasi 3,50. Sebelum dilakukan tindakan kategori rata-rata hasil belajar berada pada kategori rendah dengan tingkat ketuntasan 37.5 %. Pada siklus I setelah dilakukan tindakan hasil belajar berada pada kategori sedang dengan tingkat ketuntasan 72,00 %. Pada siklus II setelah dilaksanakan tindakan lebih lanjut sebagai hasil refleksi siklus I hasil belajar berada pada kategori sedang dengan tingkat ketuntasan 76,00 %. Kata kunci: Kompetensi Guru, Bimbingan Terpadu
PENINGKATAN HASIL BELAJAR BAHASA JERMAN MELALUI PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN POWER OF TWO Girsang, Frida Br.
JURNAL PENA EDUKASI Vol 6, No 1 (2019): Januari 2019
Publisher : JURNAL PENA EDUKASI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (159.725 KB)

Abstract

Abstract: Student learning outcomes by applying the Power Two learning model are increasing. Before the class action was carried out the average value of German language subjects for students in class XI was 60.01 with a standard deviation of 12.80. After taking action on the first cycle the average student learning outcomes value becomes 71.50 and the standard deviation is 7.25. Similarly in the second cycle the average student learning outcomes increased, which was 80.07 in the good category with a standard deviation of 7.21. Before the average category of action was carried out the student learning outcomes were in the low category with a completeness level of 37.5% (out of 40 students there were 15 people who completed). In the first cycle after the action was taken the student learning outcomes were in the medium category with an completeness level of 85% (34 people completed from 40 students). In the second cycle after further action was taken as a result of reflection the first cycle of student learning outcomes was in the high category (average value 80.07) with a percentage of completeness of 97.5%. Keywords: Learning Outcomes, Power Of Two Learning Model Abstrak: Hasil belajar siswa dengan menerapkan model pembelajaran Power Two menjadi meningkat. Sebelum dilaksanakan tindakan kelas nilai rata-rata mata pelajaran Bahasa Jerman siswa di kelas XI adalah 60,01 dengan simpangan baku 12,80. Setelah dilakukan tindakan pada siklus I nilai hasil belajar siswa rata-ratanya menjadi 71,50 dan standar deviasi 7,25. Demikian pula pada siklus II rata-rata hasil belajar siswa terjadi peningkatan, yaitu 80,07 berada pada kategori baik dengan simpangan bakunya 7,21. Sebelum dilakukan tindakan kategori rata-rata hasil belajar siswa berada pada kategori rendah dengan tingkat ketuntasan 37,5 % (Dari 40 orang siswa ada 15 orang yang tuntas). Pada siklus I setelah dilakukan tindakan hasil belajar siswa berada pada kategori sedang dengan tingkat ketuntasan 85 % (34 orang yang tuntas dari 40 siswa). Pada siklus II setelah dilaksanakan tindakan lebih lanjut sebagai hasil dari refleksi siklus I hasil belajar siswa berada pada kategori tinggi (nilai rata-rata 80,07) dengan presentase tingkat ketuntasan 97,5 %. Kata kunci: Hasil Belajar, Model Pembelajaran Power Of Two
PENINGKATAN HASIL BELAJAR PJOK DENGAN MENERAPKAN METODE INKUIRI Lindawaty, Lindawaty
JURNAL PENA EDUKASI Vol 6, No 1 (2019): Januari 2019
Publisher : JURNAL PENA EDUKASI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (173.602 KB)

Abstract

Abstract: The level of student mastery learning has increased quite encouraging, before the action was taken only 18 people (37.50%) only students who completed, but in the first cycle the level of completeness became 66.67% (32 people completed from 48 students). Furthermore in the second cycle the level of student mastery learning rose to 87.50%. The activeness of students in participating in the PJOK learning after the actions were taken in the first cycle and second cycle increased. There was an encouraging change in the activities of students, after the frequency of students' attendance was done well. The percentage of attendance in the first cycle is 90% and in the second cycle increases to 98.25%. Students are motivated to study independently and do research work in the field (laboratory). Keywords: Learning Outcomes, Inquiry Method Abstrak: Tingkat ketuntasan belajar siswa pun telah terjadi peningkatan yang cukup menggembirakan, sebelum dilakukan tindakan hanya 18 orang (37,50 %) saja siswa yang tuntas, tetapi pada siklus I tingkat ketuntasan menjadi 66,67 % (32 orang yang tuntas dari 48 siswa). Selanjutnya pada siklus II tingkat ketuntasan belajar siswa naik menjadi 87,50 %. Keaktifan siswa dalam mengikuti pembelajaran PJOK setelah dilakukan tindakan baik pada siklus I dan siklus II semakin meningkat. Terjadi perubahan yang menggembirakan terhadap aktifitas siswa, setelah dilakukan tindakan frekuensi kehadiran siswa samakin baik. Prosentase kehadiran pada siklus I adaalah 90 % dan pada siklus II naik menjadi 98,25 %. Para siswa termotivasi untuk belajar secara mandiri dan melakukan kerja penelitian di lapangan (laboratorium). Kata kunci: Hasil Belajar, Metode Inkuiri

Page 1 of 1 | Total Record : 4