cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota malang,
Jawa timur
INDONESIA
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
ISSN : -     EISSN : 2502471X     DOI : -
Core Subject : Education,
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January 2016.
Arjuna Subject : -
Articles 20 Documents
Search results for , issue "Vol 4, No 11: NOVEMBER 2019" : 20 Documents clear
Internalisasi Kearifan Lokal Dalam Pembelajaran melalui Pengembangan Multimedia Interaktif Muatan Pembelajaran IPS Didit Satya Prayogi; Sugeng Utaya; Sumarmi Sumarmi
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 11: NOVEMBER 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v4i11.12990

Abstract

Abstract: Internalization of local wisdom in learning through the development of interactive multimedia is an effort made to instill a critical and proud attitude towards the culture of the region from an early age. The values of local wisdom of Berau Regency are packaged in the form of interactive multimedia with an interesting following the progress of the times where the use of information technology is a support for learning that is widely used today. The purpose of research and development is to see the response of teachers and students to interactive multimedia, and to see the effectiveness of interactive multimedia to support learning. the results of the study found positive responses and increased student learning outcomes after using interactive multimedia based on local wisdom in the learning process.Abstrak: Internalisasi kearifan lokal dalam pembelajaran melalui pengembangan multimedia interaktif adalah upaya yang dilakukan untuk menanamkan sikap kritis dan bangga terhadap budaya daerahnya sejak dini. Nilai-nilai kearifan lokal Kabupaten Berau dikemas dalam bentuk multimedia interaktif dengan menarik mengikuti kemajuan zaman, dimana penggunaan teknologi informatika merupakan penunjang pembelajaran yang banyak digunakan saat ini. Tujuan penelitian dan pengembangan untuk melihat respons guru dan siswa terhadap multimedia interaktif, dan untuk melihat keefektifan dari multimedia interaktif menunjang pembelajaran. Hasil dari penelitian ditemukan respons positif dan peningkatan hasil belajar siswa setelah menggunakan multimedia interaktif berbasis kearifan lokal dalam proses pembelajaran.
Analisis Potensi Penyajian Prosedur Buku New Syllabus Mathematics Jilid II Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Apriliana Tezha Eka Faradina; Abdur Rahman As’ari; Sukoriyanto Sukoriyanto
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 11: NOVEMBER 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v4i11.13026

Abstract

Abstract: The main focus of this research is describing potential for presenting book procedures New Syllabus Mathematics volume II in graph of quadratic function in improving critical thinking skills. Critical thinking skills consists of interpretation, analysis, evaluation, and inference. This research used content analysis. The researcher have determined to analyze inverstigation and worked example. This research showed that the presentation of book procedures volume II have  the potential to improve interpretation ability and analysis with 100%.Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan potensi penyajian prosedur buku New Syllabus Mathematics jilid II materi grafik fungsi kuadrat dalam meningkatkan kemampuan berpikir kritis. Kemampuan berpikir kritis terdiri dari interpretasi, analisis, evaluasi, dan inferensi. Penelitian ini menggunakan pendekatan analisis isi. Peneliti memutuskan jenis penyajian prosedur yang dianalisis yaitu investigation dan worked example. Penelitian ini memberikan hasil bahwa penyajian prosedur buku NSM jilid II berpotensi dalam meningkatkan kemampuan interpretasi dan analisis dengan persentasi 100%.
Pengembangan Bahan Ajar Matakuliah Pengelolaan Sumberdaya Alam S1 Biologi Universitas Negeri Malang Moh. Imam Bahrul Ulum; Murni Saptasari; Suhadi Suhadi
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 11: NOVEMBER 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v4i11.13020

Abstract

Abstract: Aims to produce valid teaching materials in terms of the validation of media experts, material experts, field practitioners, and practically in terms of student responses. The development model refers to the ADDIE model (Analyze, Design, Develop, Implement, Evaluate). Data retrieval using the teaching material validation sheet and student response questionnaire. The results of the validation of teaching materials by the media expert validator was 88.42%, the material experts amounted to 92.35% of field practitioners as much as 89.13%, and the student response was 86.92%. From the results, teaching materials are very valid or very well used for learning Natural Resource Management subjects.Abstrak: Penelitian ini bertujuan menghasilkan bahan ajar yang valid ditinjau dari hasil validasi ahli bahan ajar, ahli materi, praktisi lapangan, dan bahan ajar yang praktis ditinjau dari respons mahasiswa.  Pengembangan bahan ajar mengikuti tahapan ADDIE (Analyze, Design, Develop, Implement, Evaluate). Pengumpulan data menggunakan lembar validasi bahan ajar dan kuesioner respons mahasiswa. Hasil validasi yang diperoleh dari validator ahli bahan ajar sebesar 88,42%, ahli materi sebesar 92,35% praktisi lapangan sebesar 89,13%, dan respons mahasiswa sebesar 86,92%. Berdasarkan hasil analisis maka bahan ajar sangat valid atau sangat baik digunakan untuk pembelajaran matakuliah Pengelolaan Sumberdaya Alam.
Modul Pembelajaran Analisis Karakter Morfologi, Anatomi, dan Agronomi Kedelai Berbasis PjBL untuk Siswa SMK Pertanian Made Dedi Agustinus; Siti Zubaidah; Heru Kuswantoro
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 11: NOVEMBER 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v4i11.13049

Abstract

Abstract: The purpose of this research is to examine the feasibility learning module of analyzes the morphological, anatomical and agronomical characteristics of soybeans based on PjBL for students of Vocational High School/SMK PP Negeri Kupang related to analysis of potential ratios and heterosis of F1 soybeans as a result of crossing Burangrang varieties. The development model uses ADDIE which consists of five stages, that is analyze, design, develop, implement, evaluate by Branch. Modules developed were assessed for their feasibility by validators of material experts, resource experts and practitioners in school. The results of the study indicate that the modules developed are categorized as very valid and feasible for use in the learning process.Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah menguji kelayakan modul pembelajaran analisis karakter morfologi, anatomi, dan morfologi kedelai berbasis PjBL untuk siswa SMK PP Negeri Kupang berdasarkan penelitian analisis nisbah potensi dan heterosis F1 kedelai hasil persilangan varietas Burangrang. Model pengembangan menggunakan ADDIE yang terdiri dari lima tahapan yaitu analyze, design, develop, implement, evaluate oleh Branch. Modul yang dikembangkan dinilai kelayakannya oleh validator ahli materi, ahli media dan praktisi lapangan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa modul yang dikembangkan berkategori sangat valid dan layak digunakan dalam proses pembelajaran.
Penalaran Siswa SMA dalam Menyelesaikan Soal Non-Routine Fahrun Nisa’; I Made Sulandra; Abadyo Abadyo
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 11: NOVEMBER 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v4i11.13038

Abstract

Abstract: The purpose of this study is to describe students' reasoning in solving non-routine problems. This study uses descriptive exploratory research with a qualitative approach. This research was conducted on 33 MIPA SMA Laboratory UM students. A subject is taken based on student answers that are complete, correct, from the teacher's recommendations and the results of the analysis that meet five reasoning indicators, namely analysis, synthesis, generalization, justification and resolution of non-routine problems. The results of this study state that the more dominant subject performs the analysis by explaining information, doing the right calculation; then do the synthesis by combining information; generalize by identifying forms; justify by giving reasons as well; solve non-routine problems. Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan penalaran siswa dalam menyelesaikan soal non-routine. Penelitian ini menggunakan penelitian deskriptif eksploratif dengan pendekatan kualitatif. Penelitian ini dilakukan kepada 33 siswa MIPA SMA Laboratorium UM. Seorang subjek diambil berdasarkan jawaban siswa yang tuntas, benar, dari rekomendasi guru serta hasil analisis yang memenuhi lima indikator penalaran, yaitu analisis, sintesis, generalisasi, justifikasi, dan penyelesaian masalah non-routine. Hasil penelitian ini menyatakan bahwa subjek lebih dominan melakukan analisis dengan menjelaskan informasi, melakukan perhitungan yang benar; kemudian melakukan sintesis dengan menggabungkan informasi; melakukan generalisasi dengan mengidentifikasi bentuk; melakukan justifikasi dengan memberikan alasan; menyelesaikan soal non-routine.
Penguatan Pendidikan Karakter Nilai Religius Dalam Program Kegiatan Budaya Sekolah Annek Astri Octaviani; Furaidah Furaidah; Sri Untari
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 11: NOVEMBER 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v4i11.13044

Abstract

Abstract: This research aims to describe the program's cultural activities as a deciding of the quality of the school. This research uses qualitative research methods with descriptive type. The results of this research, namely, programs for strengthening the character education religious values that exist in the school consist of extracurricular, co-curricular and cultural school. But the quality of a school is determined from the culture of the schools it has set. This is because the program of extracurricular and co-curricular activities is not every day executed by learners. So that the character resulting from the program of extracurricular and co-curricular activities is not as much as the program of school culture activities that are applied everyday. Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan program-program kegiatan budaya sekolah sebagai penentu dari mutu sekolah. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif dengan jenis deskriptif. Hasil penelitian ini, yaitu program-program kegiatan penguatan pendidikan karakter nilai religius yang ada di sekolah terdiri dari krgiatan ekstrakurikuler, co-kurikuler, dan budaya sekolah. Akan tetapi, mutu dari sebuah sekolahan tersebut ditentukan dari budaya sekolah yang diterapkannya. Hal tersebut dikarenakan pada program kegiatan ekstrakurikuler dan co-kurikuler tidak setiap hari dijalankan oleh peserta didik. Jadi, karakter yang dihasilkan dari program kegiatan ekstrakurikuler dan co-kurikuler tidak semaksimal program kegiatan budaya sekolah yang diterapkan setiap hari.
Proses Koneksi Matematis Siswa Kelas VIII Masalah Segiempat Riska Indah Wardina; I Nengah Parta; Hendro Permadi
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 11: NOVEMBER 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v4i11.12991

Abstract

Abstract: The purpose of this study is to describe the students' mathematical connection process in solving quadrilateral problems. The approach used is a descriptive explorative qualitative approach. This research was carried out in class VIII of SMP 5 Malang. The instrument used in this study was a test and interview protocol. Students selected as research subjects are students who indicate a mathematical connection process that includes guessing, interpreting, calculating, interpreting, and generalizing. The results of the study indicate that connections made by students can be categorized as developing connections. This is because students are able to reason logically in developing new connections through the same problems with the context of the problem given.Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan proses koneksi matematis siswa dalam menyelesaikan masalah segiempat. Pendekatan yang digunakan adalah pendekatan kualitatif berjenis deskriptif-eksploratif. Penelitian ini dilaksanakan di kelas VIII SMPN 5 Malang. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini berupa tes  dan protokol wawancara. Siswa yang dipilih menjadi subjek penelitian adalah siswa yang mengindikasi proses koneksi matematis yang meliputi menduga, menafsirkan, menghitung, menafsirkan, dan menngeneralisasikan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa koneksi yang dibuat oleh siswa dapat dikategorikan sebagai koneksi berkembang. Hal ini dikarenakan siswa mampu bernalar secara logis dalam mengembangkan koneksi baru melalui masalah yang sama dengan konteks masalah yang diberikan.
Kreativitas dan Proses Berpikir Kreatif Siswa Field Independent Dalam Pemecahan Masalah Matematika Fauziyyah Alimuddin; Tjang Daniel Chandra; Rustanto Rahardi
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 11: NOVEMBER 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v4i11.13037

Abstract

Abstract: This study aimed to describe field independentstudent’creative thinking process in problem solving mathematics. The participants of this study were the eighth grade students of MTs Negeri 1 Malang. Fluency, flexibility, and originality are there are three indicators indicating creativity. Preparation, incubation, illumination, and verification are four creative thinking process by Graham Wallas. Those two will be discussed brifely ini this study from field independent students.Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan proses berpikir kreatif siswa field independent dalam pemecahan masalah matematika. Penelitian ini dilaksanakan di kelas VIIIM MTs Negeri 1 Malang. Fluency,flexibility, dan originality adalah tiga indikator yang menggambarkan kreativitas. Persiapan, inkubasi, iluminasi, dan verifikasi adalah empat tahapan proses berpikir kreatif yang dikembangkan Graham Wallas. Dua hal ini akan dibahas dalam penelitian dimana subjek penelitiannya merupakan siswa field independent.
Pelaksanaan Pendidikan Literasi Finansial pada Siswa Sekolah Dasar Viving Laila; Syamsul Hadi; Subanji Subanji
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 11: NOVEMBER 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v4i11.13016

Abstract

Abstract: This study discusses how to implement financial literacy education in elementary school students. Financial literacy education is a person's activity in applying, understanding and managing information to make financial decisions. Financial literacy education can be taught early to provide knowledge and skills in improving financial well-being. This study uses a descriptive qualitative approach to describe the activities of teachers and students in the implementation of financial literacy education in elementary schools. This study shows that the implementation of financial literacy education can provide positive attitudes for students to participate in production activities and motivate students to save. Teachers can teach financial literacy education in accordance with the basic competencies that already exist in subjects such as mathematics and social studies. Teachers can teach the material the role of the economy in an effort to improve the lives of the people by introducing the type of business and doing activities to make a work and sell it.Abstrak: Penelitian ini membahas tentang bagaimana melaksanakan pendidikan literasi finansial pada siswa sekolah dasar. Pendidikan literasi finansial merupakan aktivitas seseorang dalam mengaplikasikan, memahami, dan mengelola informasi untuk membuat suatu keputusan finansialnya. Pendidikan literasi finansial dapat diajarkan sejak dini untuk memberikan pengetahuan dan keterampilan dalam meningkatkan kesejahteraan finansialnya. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif jenis deskriptif, untuk mendeskripsikan aktivitas guru dan siswa dalam pelaksanaan pendidikan literasi finansial di sekolah dasar. Penelitian ini menunjukkan bahwa pelaksanaan pendidikan literasi finansial dapat memberikan sikap positif siswa untuk berpartisipasi dalam kegiatan produksi dan memotivasi siswa untuk menabung. Guru dapat mengajarkan pendidikan literasi finansial sesuai dengan kompetensi dasar yang sudah ada pada mata pelajaran, seperti Matematika dan IPS. Guru dapat mengajarkan materi peran ekonomi dalam upaya menyejahterakan kehidupan masyarakat dengan mengenalkan jenis usaha serta melakukan kegiatan membuat sebuah karya dan menjualnya.
Bahan Ajar Menulis Cerita Fantasi Bermuatan Nilai-nilai Kehidupan Anggun Margaretha S. P; Imam Agus Basuki; Titik Harsiati
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 11: NOVEMBER 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v4i11.12992

Abstract

Abstract: This development research aims to produce teaching material products to write fantasy stories filled with life values for middle school students and test the effectiveness of the product. The research method using this 4-D model consists of four stages, namely (1) define, (2) design, (3) development, and (4) disseminate. The results of the feasibility test for the book contents 83%, the feasibility of presenting the book 86%, the feasibility of the book language 86%, and the feasibility of graphic book 85%. The product effectiveness test results are known to be p = 0.000 (p <0.01). Therefore, the product is feasible to implement.                                            Abstrak: Penelitian pengembangan ini bertujuan untuk menghasilkan produk bahan ajar menulis cerita fantasi bermuatan nilai-nilai kehidupan untuk siswa SMP dan menguji keefektifan produk. Metode penelitian menggunakan model 4-D ini terdiri atas empat tahap, yaitu (1) define, (2) design, (3) development, dan (4) disseminate. Hasil uji kelayakan isi buku 83%, kelayakan penyajian buku 86%, kelayakan bahasa buku 86%, dan kelayakan kegrafisan buku 85%. Hasil uji keefektifan produk diketahui nilai p = 0.000 (p < 0.01). Dengan demikian, produk bahan ajar dapat meningkatkan keterampilan menulis peserta didik.

Page 1 of 2 | Total Record : 20


Filter by Year

2019 2019


Filter By Issues
All Issue Vol 10, No 8: AUGUST 2025 VOL 10, NO 7: JULY 2025 Vol 10, No 4: APRIL 2025 Vol 10, No 3: MARCH 2025 Vol 10, No 2: FEBRUARY 2025 Vol 10, No 1: JANUARY 2025 Vol 9, No 12: DECEMBER 2024 Vol 9, No 11: NOVEMBER 2024 Vol 9, No 10: OCTOBER 2024 Vol 9, No 9: SEPTEMBER 2024 Vol 9, No 8: AUGUST 2024 Vol 9, No 7: JULY 2024 Vol 9, No 6: JUNE 2024 Vol 9, No 5: MAY 2024 Vol 9, No 4: APRIL 2024 Vol 9, No 3: MARCH 2024 Vol 9, No 2: FEBRUARY 2024 Vol 9, No 1: JANUARY 2024 Vol 8, No 10: OCTOBER 2023 Vol 8, No 9: SEPTEMBER 2023 Vol 8, No 8: AUGUST 2023 Vol 8, No 7: JULY 2023 Vol 8, No 6: JUNE 2023 Vol 8, No 5: MAY 2023 Vol 8, No 4: APRIL 2023 Vol 8, No 3: MARCH 2023 Vol 8, No 2: FEBRUARY 2023 Vol 8, No 1: JANUARI 2023 Vol 7, No 12: DECEMBER 2022 Vol 7, No 11: NOVEMBER 2022 Vol 7, No 10: OKTOBER 2022 Vol 7, No 9: SEPTEMBER 2022 Vol 7, No 8: AGUSTUS 2022 Vol 7, No 7: JULI 2022 Vol 7, No 6: JUNI 2022 Vol 7, No 5: MAY 2022 Vol 7, No 4: APRIL 2022 Vol 7, No 3: MARET 2022 Vol 7, No 2: FEBRUARI 2022 Vol 7, No 1: JANUARI 2022 Vol 6, No 12: DESEMBER 2021 Vol 6, No 11: NOVEMBER 2021 Vol 6, No 10: OKTOBER 2021 Vol 6, No 9: SEPTEMBER 2021 Vol 6, No 8: AGUSTUS 2021 Vol 6, No 7: JULI 2021 Vol 6, No 6: JUNI 2021 Vol 6, No 5: MEI 2021 Vol 6, No 4: APRIL 2021 Vol 6, No 3: MARET 2021 Vol 6, No 2: FEBRUARI 2021 Vol 6, No 1: JANUARI 2021 Vol 5, No 12: DESEMBER 2020 Vol 5, No 11: NOVEMBER 2020 Vol 5, No 10: OKTOBER 2020 Vol 5, No 9: SEPTEMBER 2020 Vol 5, No 8: AGUSTUS 2020 Vol 5, No 7: JULI 2020 Vol 5, No 6: JUNI 2020 Vol 5, No 5: MEI 2020 Vol 5, No 4: APRIL 2020 Vol 5, No 3: MARET 2020 Vol 5, No 2: FEBRUARI 2020 Vol 5, No 1: JANUARI 2020 Vol 4, No 12: DESEMBER 2019 Vol 4, No 11: NOVEMBER 2019 Vol 4, No 10: Oktober 2019 Vol 4, No 9: SEPTEMBER 2019 Vol 4, No 8: AGUSTUS 2019 Vol 4, No 7: JULI 2019 Vol 4, No 6: JUNI 2019 Vol 4, No 5: MEI 2019 Vol 4, No 4: APRIL 2019 Vol 4, No 3: MARET 2019 Vol 4, No 2: FEBRUARI 2019 Vol 4, No 2: FEBRUARI 2019 Vol 4, No 1: JANUARI 2019 Vol 3, No 12: DESEMBER 2018 Vol 3, No 12: DESEMBER 2018 Vol 3, No 11: NOVEMBER 2018 Vol 3, No 10: OKTOBER 2018 Vol 3, No 10: OKTOBER 2018 Vol 3, No 9: SEPTEMBER 2018 Vol 3, No 9: SEPTEMBER 2018 Vol 3, No 8: AGUSTUS 2018 Vol 3, No 8: AGUSTUS 2018 Vol 3, No 7: JULI 2018 Vol 3, No 6: JUNI 2018 Vol 3, No 5: MEI 2018 Vol 3, No 4: APRIL 2018 Vol 3, No 3: MARET 2018 Vol 3, No 2: FEBRUARI 2018 Vol 3, No 1: JANUARI 2018 Vol 3, No 1: JANUARI 2018 Vol 2, No 12: Desember 2017 Vol 2, No 11: November 2017 Vol 2, No 10: Oktober 2017 Vol 2, No 9: September 2017 Vol 2, No 8: AGUSTUS 2017 Vol 2, No 7: JULI 2017 Vol 2, No 6: Juni 2017 Vol 2, No 5: Mei 2017 Vol 2, No 4: April, 2017 Vol.2, No.3, Maret 2017 Vol.2, No.2, Februari 2017 Vol.2, No.1, Januari 2017 Vol.1, No.12, Desember 2016 Vol.1, No.11, Nopember 2016 Vol.1, No.10, Oktober 2016 Vol.1, No.9, September 2016 Vol.1, No.8, Agustus 2016 Vol.1, No.7, Juli 2016 Vol.1, No.6, Juni 2016 Vol.1, No.5, Mei 2016 Vol.1, No.4, April 2016 Vol.1, No.3, Maret 2016 Vol.1, No.2, Februari 2016 Vol.1, No.1, Januari 2016 More Issue