Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January 2016.
Articles
20 Documents
Search results for
, issue
"Vol 4, No 7: JULI 2019"
:
20 Documents
clear
Representasi Visual Dalam Menyelesaikan Masalah Pecahan
Royyan Faradiba;
Susiswo Susiswo;
Abdur Rahman As’ari
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 7: JULI 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
Full PDF (539.261 KB)
|
DOI: 10.17977/jptpp.v4i7.12629
Abstract: This study aims to describe the visual representation of grade 5 students in elementary schools in solving fraction problems. The research method used is descriptive qualitative. Data is collected through interviews, recording and student work. The research subjects were 3 students namely those who had high, medium and low mathematical abilities based on the results of the last report card. The results showed that there was no relationship between students 'mathematical abilities and students' visual representation. Students with high mathematical abilities can accurately represent the concept of fractions in the form of a picture but cannot represent the concept of fraction multiplication and compare two fraction numbers into the exact image. Students with moderate and low mathematical abilities cannot represent fraction concepts and multiplication concepts and compare two fraction numbers into image shapes correctly. Based on the results of this study it is expected that the teachers will provide a deeper understanding of the use of visual representation in fraction learning.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan representasi visual siswa kelas V sekolah dasar dalam menyelesaikan masalah pecahan. Metode penelitian yang digunakan adalah kualitatif deskriptif. Data dikumpukan melalui wawancara, perekaman dan pekerjaan siswa. Subjek penelitian berjumlah tiga siswa, yaitu siswa yang memiliki kemampuan matematika tinggi, sedang, dan rendah berdasarkan hasil rapor terakhir. Hasil penelitian menunjukkan bahwa tidak ada hubungan antara kemampuan matematika siswa dengan representasi visual siswa. Siswa berkemampuan matematika tinggi dapat merepresentasikan konsep pecahan ke dalam bentuk gambar dengan tepat, tetapi tidak dapat merepresentasikan konsep perkalian pecahan dan membandingkan dua bilangan pecahan ke dalam bentuk gambar dengan tepat. Siswa berkemampuan matematika sedang dan rendah tidak dapat merepresentasikan konsep pecahan, dan konsep perkalian serta membandingkan dua bilangan pecahan ke dalam bentuk gambar dengan tepat. Berdasarkan hasil penelitian ini diharapkan bagi para guru untuk memberikan pemahaman yang lebih dalam tentang penggunaan representasi visual dalam pembelajaran pecahan.
The Effect of Using Wattpad on Process-Genre Approach towards Writing Achievement in Tertiary Level
Rendhi Fatrisna Yuniar;
Utami Widiati;
Utari Praba Astuti
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 7: JULI 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
Full PDF (484.172 KB)
|
DOI: 10.17977/jptpp.v4i7.12631
Abstract: This paper presents the integration between the use of technology and conventional learning and teaching process. Taking advantage of technology in classroom like the use of Wattpad by integrating with process-genre approach helps students to make the classroom activities become more efficient. This objective of this paper is to show the effect of using Wattpad in teaching and learning process by integrating with process-genre approach towards students’ writing achievement. The treatment starts from pre-test, and end with post-test. The result in this study shows after the students teach by using Wattpad gain better writing achievement than before using it. Abstrak: Penelitian ini berisi tentang integrasi antara penggunaan teknologi dan pembelajaran konvensional pada proses pembelajaran. Mengambil kelebihan dari teknologi pada pembelajaran di kelas, seperti penggunaan Wattpad dengan mengintegrasikan pendekatan Process-genre, hal ini meningkatkan tingkat keefisiensian kegiatan pemblejaran di kelas. Penelitian ini bertujuan untuk melihat keefektifan penggunaan Wattpad yang diintegerasikan dengan pendekatan process-genre pada proses pembelajaran terhadap penacapaian menulis siswa. Penelitian yang dilakukan dimulai dari pretest dan diakhiri dengan posttest. Hasil dari penelitian ini menunjukkan siswa yang telah belajar menggunakan Wattpad memiliki pencapaian menulis yang lebih baik daripada sebelum menggunakannya.
Proses Berpikir Siswa Field Dependent dalam Menyelesaikan Masalah Geometri Berdasarkan Tahapan Polya
Agus Hidayat;
Cholis Sa'dijah;
I Made Sulandra
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 7: JULI 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
Full PDF (811.696 KB)
|
DOI: 10.17977/jptpp.v4i7.12634
Abstract: This study aims to describe the thinking process of field dependent students in solving geometric problems based on the Polya stage. The type of research used was descriptive qualitative. The study was conducted at SMA 1 Pasuruan using 2 subjects in the cognitive style FD taken from 38 students. The instruments used were in the form of cognitive style exams, solving geometrical problems and interview guidelines. The results of the study show that in processing information, the subject of FD does not understand the problem as a whole so that in planning the completion of the subject FD forgets about the concept of the cube. Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menggambarkan proses berpikir siswa field dependent dalam menyelesaikan masalah geometri berdasarkan tahapan Polya. Jenis penelitian yang digunakan adalah deskriptif kualitatif. Penelitian dilakukan di SMA Negeri 1 Pasuruan dengan menggunakan dua subjek bergaya kognitif FD yang diambil dari 38 siswa. Instrumen yang digunakan berupa eksamen gaya kognitif, penyelesaian masalah geometri dan pedoman wawancara. Hasil penelitian memperlihatkan bahwa dalam memproses informasi, subjek FD tidak memahami masalah secara utuh sehingga dalam merencanakan penyelesaian subjek FD lupa tentang konsep kubus.
Kemampuan Berpikir Kritis pada Model Project Based Learning disertai STEM Siswa SMA pada Suhu dan Kalor
Sumardiana Sumardiana;
Arif Hidayat;
Parno Parno
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 7: JULI 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
Full PDF (604.753 KB)
|
DOI: 10.17977/jptpp.v4i7.12618
Abstract: Critical thinking skills can be grown with learning project based learning models. The purpose of this study was to analyze Critical Thinking abilities with project-based learning (PjBL) students at temperature and heat at the high school level. This research was conducted at SMAN 2 Batu class XI. The subjects of this study were 35 students. This type of research is a mixed method embedded in experimental models. With a test of critical thinking skills the essay forms as many as 8 items. The results showed that there were differences in critical thinking of students before and later getting PjBL training on the material heat and temperature. The result of the research showed that students’ critical thinking has increas.Abstrak: Keterampilan berpikir kritis dapat ditumbuhkan dengan model pembelajaran project based learning. Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis kemampuan berpikir kritis dengan project based learning (PjBL) siswa pada suhu dan kalor pada tingkat SMA. Penelitian ini dilakukan di SMAN 2 Batu kelas XI. Subjek penelitian ini berjumlah 35 siswa. Jenis penelitian ini Mixed method embedded experimental model. Dengan test kemampuan berpikir kritis berbentuk essay sebanyak delapan butir. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat perbedaan keterampilan berpikir kritis siswa sebelum dan sesudah mendapatkan perlakuan PjBL pada materi suhu dan kalor. Kemampuan berpikir kritis siswa mengalami peningkatan pada setiap indikator.
Kesalahan Siswa Dalam Mengidentifikasikan dan Menggambarkan Diagram Gaya
Uulia ‘Iffa;
Edi Supriana;
Sutopo Sutopo
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 7: JULI 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
Full PDF (705.045 KB)
|
DOI: 10.17977/jptpp.v4i7.12612
Abstract: Conceptual understanding is one indicator of success in learning. Mastery of concepts is seen when someone can solve a problem. This study aims to see student's mistakes in identifying and describing diagrams of force, particle dynamics. This type of research uses quantitative descriptive research with survey methods, research subjects amounted to 97 students. The technique of collecting data in the form of reasoned multiple choice tests with alpha cronbach is 0,68. The results of the study show that almost all students experience errors in identifying and describing the style diagrams that work on a system. Common mistakes that cause students to fail to work on problems well are because students are more likely to memorize mathematical formulations of a concept, without knowing how the concept is formed.Abstrak: Pemahaman konsep yang baik merupakan salah satu indikator keberhasilan dalam pembelajaran. Penguasaan konsep terlihat ketika seseorang dapat memecahkan suatu permasalahan. Penelitian ini bertujuan untuk melihat kesalahan siswa dalam mengidentifikasikan dan menggambarkan diagram gaya suatu permasalahan fisika materi dinamika partikel. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kuantitatif dengan metode survei. Subjek penelitian berjumlah 97 orang. Teknik pengumpulan data berupa tes pilihan ganda beralasan dengan alpha Cronbach 0,68. Hasil penelitian menunjukkan hampir seluruh siswa mengalami kesalahan dalam mengidentifikan dan menggambarkan diagram gaya yang bekerja pada suatu sistem. Kesalahan umum yang menyebabkan siswa gagal mengerjakan soal dengan baik dikarenakan siswa lebih cenderung menghapal perumusan matematis dari suatu konsep, tanpa mengetahui bagaimana konsep terbentuk.
Model Pembelajaran Interaktif dan Keterampilan Sosial terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa pada Pembelajaran Sejarah di SMA
Ririk Ajeng Alfianti;
Blasius Suprapta;
Endang Sri Andayani
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 7: JULI 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
Full PDF (329.752 KB)
|
DOI: 10.17977/jptpp.v4i7.12636
Abstract: This research aims to determine the effect of interactive learning models on student cognitive learning outcomes, determine the effect of social skills on students 'cognitive learning outcomes, and determine the effect of interaction between interactive learning models and social skills on students' cognitive learning outcomes in history learning in high school. This research was a quasi-experimental with factorial design. The research samples were class X IPS 2 as an experimental class and class X IPS 3 as a control at SMAN 1 Gondanglegi. The research instruments were test, questionnaire, and learning implementation observation sheet. Data analysis technique was two-way ANOVA. The results of this research shows that there is is impact on the use of interactive learning models on student cognitive learning outcomes, there is impact of students' social skills on student cognitive learning outcomes, and there is impact of the interaction between interactive learning models and social skills on student cognitive learning outcomes.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran interaktif terhadap hasil belajar kognitif siswa, mengetahui pengaruh keterampilan sosial terhadap hasil belajar kognitif siswa, dan mengetahui pengaruh interaksi antara model pembelajaran interaktif dan keterampilan sosial terhadap hasil belajar kognitif siwa dalam pembelajaran sejarah di SMA. Bentuk penelitian ini adalah eksperimen semu dengan desain faktorial. Sampel penelitian adalah kelas X IPS 2 sebagai kelas eksperimen dan kelas X IPS 3 sebagai kelas kontrol di SMAN 1 Gondanglegi. Instrumen yang digunakan adalah tes, angket, dan lembar observasi keterlaksanaan pembelajaran. Teknik analisis data menggunakan anova dua jalur. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada pengaruh penggunaan model pembelajaran interaktif terhadap hasil belajar kognitif siswa, ada pengaruh keterampilan sosial terhadap hasil belajar kognitif siswa dan ada pengaruh interaksi antara model pembelajaran interaktif dan keterampilan sosial terhadap hasil belajar kognitif siswa.
Inquiry-Based Learning: An Attempt to Enhance Students’ Speaking Performance
Riwayati Yanu Fatkhriyah
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 7: JULI 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
Full PDF (933.303 KB)
|
DOI: 10.17977/jptpp.v4i7.12633
Abstract: This study aimed to investigate how the Inquiry-Based Learning strategy can improve the speaking skills of the students. This collaborative classroom action research was conducted in two cycles. The result of this study revealed the average speaking met the first criterion of success. Considering to the result of the questionnaire toward the students’ attitude after joining the implementation of the teaching strategy, most of the students had good respond to the implementation of IBL.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meneliti bagaimana strategi pengajaran menggunakan Inquiry-Based Learning dapat meningkatkan kemampuan berbicara Bahasa Inggris bagi siswa. Penelitian Tindakan Kelas secara kolaboratif ini dilakukan dalam dua siklus. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa rata-rata nilai berbicara siswa dalam kriteria sukses yang pertama. Sementara itu, hasil dari kuesioner untuk siswa menunjukkan bahwa sebagian besar siswa memiliki tanggapan yang baik terhadap pelaksanaan kegiatan belajar mengajar dengan menggunakan Inquiry-Based Learning ini.
Unit Produksi dan Jasa sebagai Edupreneurship
Desy Anggreani;
Sudarmiatin Sudarmiatin;
Suharto Suharto
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 7: JULI 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
Full PDF (353.674 KB)
|
DOI: 10.17977/jptpp.v4i7.12637
Abstract: This study focuses on identifying internal and external factors from Crystal Guava Production and Service Unit of SMK 2 Batu. Therefore, strategies for the development of Production Units as edupreneurship can be obtained, namely vehicles for practicing work and entrepreneurship for students by doing creative and innovative efforts, the use of technology at the time of the guava crystal production process and its marketing implementation. Based on the internal factor analysis of the UPJ in SMK 2 Batu at 1.19 and the external factor analysis of 1.15 which is then analyzed using the SWOT matrix at the coordinate point (1.19:1.15) which means the quadrant I (SO) namely having to develop their internal power be`1cause the opportunity to develop UPJ in SMK N 2 batu is widely opened. The SO strategy that has been developed based on the SWOT matrix is (1) making Guidelines for production activities of Production Units that propose Curriculum, (2) product development and the use of the latest technology in organic crystal cultivation, (3) expanding market share with promotional media on social media, (4) increasing student involvement in cultivation and marketing (sales services, promotion in social media), (5) increasing collaboration with industrial parties to transfer knowledge and technology of crystal guava cultivation and maintain continuity of guava products.Abstrak: Penelitian ini berfokus untuk mengindentifikasi faktor internal dan faktor eksternal dari Unit Produksi dan Jasa Jambu Kristal SMKN 2 Batu sehingga diperoleh strategi-strategi pengembangan Unit Produksi sebagai Edupreneurship yaitu wahana berlatih bekerja dan berwirausaha bagi siswa dengan melakukan yang usaha kreatif dan inovatif, dan penggunaan teknologi pada saat budidadaya Jambu Kristal serta pemasarannya. Berdasarkan analisis faktor internal dari Unit Produksi dan Jasa SMKN 2 Batu sebesar 1,19 dan analisis faktor eksternal sebesar 1,15 yang selanjutnya dianalisis susuai matriks SWOT berada pada titik koordinat (1,19: 1,15) yang berarti pada kuadran I (SO) yaitu harus mengembangkan kekutan internalnya karena peluang untuk mengembangkan Unit Produksi dan Jasa SMKN 2 Batu sebagai Edupreneurship terbuka lebar. Adapun strategi SO yang dikembangkan. Adapun strategi SO yang telah dikembangkan berdasarkan matriks SWOT ialah (1) pembuatan Pedoman kegiatan produksi Unit Produksi yang mengaju Kurikulum, (2) melakukan pengembangan produk dan penggunaan teknologi terbaru pada budidaya jambu kristal (organic), (3) memperluas pangsa pasar dengan media promosi di media sosial, (4) peningkatan keterlibatan siswa dalam budidaya dan pemasaran (layanan penjualan, promosi di media soasial), (5) Meningkatkan kerjasama dengan pihak DU/DI yang sejenis untuk transfer ilmu dan teknologi budidaya jambu kristal dan menjaga kontinuitas produk jambu.
Eksplorasi Kemampuan Berpikir Kritis Siswa melalui Strategi Experiential Learning pada Materi Fluida Statis
Reni Periyanti;
Lia Yuliati;
Ahmad Taufiq
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 7: JULI 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
Full PDF (436.507 KB)
|
DOI: 10.17977/jptpp.v4i7.12551
Abstract: The purpose of this study was to explore students' critical thinking skills on static fluid in the discussion of pressures through experiential learning strategies. This type of research is mixed method with embedded experimental design. The research subjects consisted of 37 students of class XI MIA 2. The measurement instruments in this study were tests of critical thinking skills which numbered 3 items in the form of essays and interview guides. Data analysis techniques include critical thinking ability analysis techniques that are encoded and n-gain analysis techniques. The results of this study indicate that students' critical thinking skills increase after learning using experiential learning strategies. This is indicated by changes in students' thinking for the better. The results of the n-gain analysis are 0.52 which indicates an increase in students' critical thinking skills in the medium category.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi kemampuan berpikir kritis siswa pada materi fluida statis subbab tekanan melalui strategi experiential learning. Jenis penelitian ini yaitu mixed method dengan model embedded experimental design. Subjek penelitian yang terdiri dari 37 orang siswa kelas XI MIA 2. Instrumen pengukuran dalam penelitian ini yaitu tes kemampuan berpikir kritis yang berjumlah tiga butir soal dalam bentuk esai dan panduan wawancara. Teknik analisis data, meliputi teknik analisis kemampuan berpikir kritis yang dicoding dan teknik analisis n-gain. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa kemampuan berpikir kritis siswa mengalami peningkatan setelah dilaksanakan pembelajaran menggunakan strategi experiential learning. Hal ini ditunjukkan dengan perubahan pemikiran siswa menjadi lebih baik sesuai dengan konsep tekanan hidrostatis, Hukum Pascal dan Hukum Archimedes. Adapun hasil analisis n-gain sebesar 0,52 yang menunjukkan peningkatan kemampuan berpikir kritis siswa termasuk pada kategori sedang.
Representasi Matematis Siswa Tuna Rungu dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika
Elis Dwi Wulandari;
Erry Hidayanto;
Rustanto Rahardi
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 7: JULI 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
Full PDF (757.209 KB)
|
DOI: 10.17977/jptpp.v4i7.12644
Abstract: Mathematical representation is the way of communicating mathematical ideas and problems solutions. Communicating mathematical ideas requires external representation in the form of actions, verbal, symbolic, visual and real objects. This study aims to describe the form of representation of Deaf Students in solving mathematical story problems. The research was conducted by giving types of text questions as well as text and image questions to three DS at Banyuwangi State of Special Need High School. The results of student work analysis found that there are two types of mathematical representations that appear in solving story problems, namely verbal representation indicated by writing words, numbers, letters, sentences and oral and representation of mathematical expressions in the form of symbols and numbers. DS are able to representing, make mathematical symbols, explain in writing or sign language what they think are.Abstrak: Representasi matematis adalah cara mengomunikasikan ide-ide matematis maupun solusi permasalahan. Mengomunikasikan ide-ide matematis diperlukan representasi eksternal berbentuk tindakan, verbal, simbolik, visual dan objek nyata. Studi ini bertujuan untuk mendeskripsikan bentuk representasi siswa Tuna Rungu dalam menyelesaikan soal cerita matematika. Penelitian dilakukan dengan memberikan jenis soal teks serta soal teks dan gambar kepada tiga siswa TR di SMALBN Banyuwangi. Hasil analisis pekerjaan siswa ditemukan terdapat dua tipe bentuk representasi matematis yang muncul dalam menyelesaikan soal cerita, yaitu representasi verbal yang ditunjukkan dengan tulisan kata, angka, huruf, kalimat serta lisan dan representasi ekspresi matematis berupa simbol dan angka. Siswa TR mampu merepresentasikan, membuat simbol matematis, menjelaskan dengan tulisan maupun bahasa isyarat apa yang mereka pikirkan.