Abstract: This study aims to improve the professional competence of teachers in preparing the implementation plan of learning through workshops in SD Negeri 065012 Medan Tuntungan in the academic year 2017/2018. The method used in this research is the method of school action research through 2 cycles. Subjects in this study were 12 teachers who taught at SD Negeri 065012 Medan Tuntungan. Data collection techniques used in this study is to use techniques of observation, kesioner, interview and documentation study. The results showed: (1) There is an increasing number of teachers who are able to prepare lesson planning plan from 12 teachers, only 5 teachers (41.67%) able to arrange the RPP in cycle I then increase in cycle II to 11 teachers (91.67 %) who have been able to prepare the RPP; (3) Teacher professional competence in preparing RPP can be improved through workshop. Keywords: lesson plans, workshop Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kompetensi profesional guru dalam menyusun rencana pelaksanaan pembelajaran melalui workshop di SD Negeri 065012 Medan Tuntungan pada tahun pelajaran 2017/2018. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian tindakan sekolah melalui 2 siklus. Subyek dalam penelitian ini adalah berjumlah 12 orang guru yang mengajar di SD Negeri 065012 Medan Tuntungan. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah menggunakan teknik observasi, kesioner, wawancara dan studi dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan: (1) Terdapat peningkatan jumlah guru yang mampu menyusun rencana pelakanaan pembelajaran dari 12 orang guru, baru 5 guru (41,67%) yang mampu menyusun RPP pada siklus I kemudian meningkat pada siklus II menjadi 11 guru (91,67%) yang sudah mampu menyusun RPP; (3) Kompetensi profesional guru dalam menyusun RPP dapat meningkat melalui workshop. Kata kunci: rencana pelaksanaan pembelajaran, workshop
Copyrights © 2018