Multilingual
Vol 13, No 02 (2014): Multilingual, Edisi Juni 2014

PENINGKATAN KEMAMPUAN BERBICARA SISWA MELALUI PRESENTASI TUGAS MANDIRI DENGAN POWER POINT DALAM DISKUSI KELOMPOK DI KELAS IX A1 SMP NEGERI 14 PALU

Hapna M Ahaba (Unknown)



Article Info

Publish Date
28 Nov 2018

Abstract

AbstractThis discussion have aim improing the speaking skill of the students by using power point as themedia in the group discussion. The methode applied are observation and discussion with thecollaborator. The result is the application of learning through the presentation of personal task ingroup discussion can improve the speaking skill of students. The result of the observation there areincreasing of student activities. First cycle shows that the mean is 75 % and in the second cycle is84,4 %. This result shows that the speaking skill is increased. The group mastering in the personaltask is increased, from 81,25 in the first cycle, become 87,5 in the second. The group mastering inpower point design is excellent, 100% in second cycle while 80% in the first. It can be concluded thatby learning speaking aspect, the student can construct and find the knowledge by themselves. Thestudent can also do and finish the task given by teacher. In this case, the teacher only becomefacilitator. In the learning process of personal task using power poin on group discussion, the processbecome active, creative, effective, and fun. AbstrakPenelitian bertujuan untuk meningkatkan kemampuan berbicara siswa melalui presentasi powerpoint dalam diskusi kelompok. Metode yang diterapkan dalam penelitian ini adalah observasi dandiskusi dengan kolaborator. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan pembelajaran melaluipresentasi tugas mandiri dengan power point dalam diskusi keompok dapat meningkatkankemampuan berbicara siswa. Dari hasil observasi memperlihatkan bahwa terjadi peningkatan aktivitassiswa dalam presentasi saat diskusi kelompok pada siklus pertama nilai rata - rata 75%, naik 84,4%pada siklus kedua. Hal itu menunjukkan bahwa kemampuan dalam diskusi kelompok telah mengalamikemajuan. Penguasaan kelompok terhadap tugas mandiri meningkat pada siklus pertama 81,25 naikmenjadi 87,5 pada siklus kedua. Penguasaan kelompok terhadap desain power point mencapaikesempurnaan, yaitu 100% pada siklus kedua, dibandikngkan pada sikulus pertama hanya mencapai80%. Dengan demikian, melalui pembelajaran aspek berbicara, siswa membangun dan menemukanpengetahuan sendiri. Siswa juga dapat melaksanakan dan menyelesaikan tugas yang diberikan guru.Dalam hal ini, guru hanya sebagai fasilitator. Dalam pembelajaran presentasi tugas mandiri denganpower point dalam diskusi kelompok, proses belajar mengajar lebih aktif, kreatif, efektif, danmenyenangkan.

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

MULTILINGUAL

Publisher

Subject

Arts Humanities Education Languange, Linguistic, Communication & Media

Description

MULTILINGUAL aims at providing a media or forum for researchers, faculties, and graduate students to publish their research papers in the field of linguistic and literary studies. The scope of MULTILINGUAL includes linguistic, applied linguistic, interdisciplinary linguistic studies, theoretical ...