Dinamika
Vol 16, No 1 (2016)

PERAN PENDIDIK DALAM MEMBANGUN PERADABAN BANGSA MELALUI PENDIDIKAN KARAKTER

Chotimah, Chusnul ( IAIN Tulungagung)



Article Info

Publish Date
11 Oct 2016

Abstract

Abstract: (The development of civilization depends on the potential of human resources is managing. Human resource potential will be maximized when supported by advanced education. In other say, between education and civilization are the two things are directly proportional. Therefore, civilized nations provide dedicated space for education. The more space for the higher education of civilization that will be engraved. Opposite, a civilization that is weak because education does not have adequate space. The essential values that includes the eighteen character value that discourse is not just a slogan but also requires real implementation and embedded in the character of students, which it could only be integrated through a learning process, a role model and habitus in education through the role of teacher. In genealogy, this article will examine the role of teacher in instilling the value of the character as the support base of civilization, carried out through three major roles namely: modeling, inspiring, and educating. In the process of education, the role thirth is integrative-mutually inclusive.) Keywords: Role of Educators, Nation's Civilization, Character Education. Abstrak: Maju mundurnya peradaban suatu bangsa tergantung pada potensi sumber daya manusia (SDM) yang mengelolanya. Potensi SDM akan maksimal manakala ditopang oleh pendidikan yang maju. Tak salah jika kekuatan pendidikan merupakan penopang peradaban bangsa yang utama. Antara pendidikan dan peradaban merupakan dua hal yang berbanding lurus. Oleh karena itu bangsa yang beradab memberikan ruang khusus untuk pendidikan. Semakin banyak ruang untuk pendidikan maka semakin tinggi peradaban yang akan diukir. Sebaliknya, peradaban yang lemah dikarenakan pendidikan tidak mempunyai ruang yang memadai. Nilai-nilai esensial yang meliputi delapan belas nilai karakter bukan sekadar slogan yang diwacanakan melainkan membutuhkan implementasi nyata dan tertanam dalam karakter peserta didik, yang mana hal tersebut hanya bisa diintegrasikan melalui proses pembelajaran, suri tauladan dan habitus dalam dunia pendidikan melalui peran pendidik. Secara genealogi, artikel ini akan mengkaji peran pendidik dalam menanamkan nilai karakter sebagai penopang dasar peradaban bangsa, dilakukan melalui lima peran utama yakni: transferring, transforming, modelling, transcending, dan inspiring. Dalam proses pendidikan, kelima peran tersebut bersifat integrative-mutually inclusive. Kata kunci: Peran Pendidik, Peradaban Bangsa, Pendidikan Karakter.

Copyrights © 2016