Kajian Linguistik dan Sastra
Vol 4, No 1 (2019)

PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN QUANTUM UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENGONSTRUKSI DEBAT PESERTA DIDIK KELAS X SMAN 7 MALANG

Pratikno, Galih Suryo (Unknown)
Mujiyanto, Gigit (Unknown)
Ivana, Laili (Unknown)



Article Info

Publish Date
21 Nov 2019

Abstract

AbstractThis research aims to describe (1) the use of Quantum teaching to improve student?s sklill in construct debate and (2) increase student?s skill to construct debate using Quantum teaching. This research is a classroom action research consisting of discontinued cycles if 85% of student fulfill the minimum learning-outcome criteria 75. The subject of this research are 34 students of class X MIPA 2 SMAN 7 Malang. The data is a description process of using Quantum teaching and student?s learning outcomes to construct debate. Data collection techniques are carried out by observation, documentation, and interview. The results showed that the learning process of students has increased after using Quantum teaching. The results of tests showed that the student?s skill has increased 10,12 poins  from 71.76 to 81,88 or 14,10% with the percentage of completeness 91%. The improvement results were also followed by the change of students behaviour, the students looks more enthusiastic, active and confident.Keywords: Debate, Construct, Quantum Teaching AbstrakPenelitian ini bertujuan mendeskripsikan (1) penggunaan model pembelajaran Quantum untuk meningkatkan keterampilan mengonstruksi debat peseta didik dan (2) peningkatan keterampilan peserta didik dalam mengonstruksi debat dengan menggunakan model pembelajaran Quantum. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas yang terdiri atas siklus-siklus yang dihentikan jika 85% peserta didik memenuhi kriteria kelulusan minimal (KKM) 75. Tiap siklus terdiri atas perencanaan, tindakan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian ini adalah peserta didik kels X MIPA 2 SMAN 7 Malang yang berjumlah 34 peserta didik. Data penelitian ini adalah deskripsi proses penerapan pembelajaran Quantum dan hasil belajar peserta didik dalam mengonstruksi debat. Teknik pengumpulan data dilakukan melalui observasi, dokumentasi, dan wawancara. Hasil penelitian menunjukkan proses belajar peserta didik mengalami peningkatan setelah diberi perlakuan dengan menggunakan model pembelajaran Quantum. Hasil tes keterampilan mengonstruksi debat peserta didik mengalami peningkatan 10,12 poin dari 71,76 menjadi 81,88 atau 14,10% dengan persentase ketuntasan 91%. Peningkatan hasil diikuti dengan perubahan perilaku peserta didik menjadi lebih antusias, aktif, dan percaya diri.Kata Kunci: Debat, Mengontruksi, Model Pembelajaran Quantum

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

KLS

Publisher

Subject

Arts Humanities Education Languange, Linguistic, Communication & Media Other

Description

Language studies, covering sociolinguistics, psycolinguistics, translation, lexicography, comparative linguistics, computational linguistics, and anthropological ...