Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 4, No 2: FEBRUARI 2019

Discovery Learning Berbantuan Schoology: Upaya Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis

Zelin Norma Resty (Pendidikan Fisika Universitas Negeri Malang)
Muhardjito Muhardjito (Pendidikan Fisika Universitas Negeri Malang)
Nandang Mufti (Pendidikan Fisika Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
28 Feb 2019

Abstract

Abstract: This research was aimed to explain the effect learning model and gender on the critical thinking capabilities in static fluid topic. The research design was used descriptive and quasi-experimental. The learning models was used discovery learning and schoology-assisted discovery learning. The research data was obtained from the posttest of critical thinking capabilities on senior high school students. The results of this study indicate a difference in critical thinking capabilities based on the learning model. Gender factors and interaction of learning models with gender do not give a difference to critical thinking capabilities. The result of this study indicates that only learning models which effect to critical thinking capabilities in static fluid topic.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan pengaruh model pembelajaran dan jenis kelamin terhadap kemampuan berpikir kritis pada fluida statis. Desain penelitian yang digunakan adalah deskriptif dan eksperimen semu. Model pembelajaran yang digunakan adalah model pembelajaran discovery learning dan discovery learning berbantuan schoology. Data penelitian diperoleh dari posttest kemampuan berpikir kritis siswa SMA. Hasil dari penelitian ini menunjukkan adanya perbedaan pada kemampuan berpikir kritis berdasarkan model pembelajaran. Faktor jenis kelamin dan interaksi model pembelajaran dengan jenis kelamin tidak memberikan perbedaan terhadap kemampuan berpikir kritis. Hasil penelitian mengindikasikan bahwa hanya model pembelajaran yang berpengaruh terhadap kemampuan berpikir kritis pada fluida statis.

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...