E-JURNAL LINGUISTIK
Vol 2 No 1 (2016) Maret 2016

HASIL ANALISIS DATA KUANTITATIF DAN KUALITATIF PADA TES KEMAMPUAN PEMAHAMAN AFIKS PESERTA DIDIK KELAS VIIIA SMP PGRI 7 DENPASAR PADA TAHAP SIKLUS II

Bintang Suryaningsih, A.A. Istri Agung (Unknown)
DarmaLaksana, I Ketut (Unknown)
Satyawati, Made Sri (Unknown)



Article Info

Publish Date
12 Oct 2016

Abstract

ABSTRACTThis research aimed at finding out how far the use of intensive method could help the students in grade VIIIA of SMP PGRI 7 Denpasar, this is also to improve their ability especially in using and adding affixes in noun and verb. The data source was taken from the test which is called by pretest and post-test. The data is collected from student in grade VIIIA. Some theoretical frameworks are used in this research, such as the theory of morphology generative by Aronoff (2011) and theory of intensive method by Iskandarwassid (2013). The result of quantitative data on cycle II showed that the use of intensive method could improve students ability especially in adding affixes with noun (plural and singular) and verb (present tense, continous tense, and past tense). The result of the students on cycle II, it can be seen from mean score which was 92.08 and it is categorized into good level. This research also supported by the qualitative data. From the qualitative data, it was showed that the students could answer the missing sentences. Besides, the students could use affixes in steam and root well. ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk menemukan sejauh mana penerapan dari metode intensif dapat membantu peserta didik kelas VIIIA SMP PGRI 7 Denpasar untuk meningkatkan kemampuan mereka khususnya dalam penggunaan dan penambahan afiks pada nomina dan verba. Sumber data dalam penelitian ini adalah hasil tes berupa pre-tes dan postes. Data yang terkumpul berasal dari peserta didik kelas VIIIA. Dalam penelitian ini, digunakan teori morfologi generatif dari Aronoff (2011) dan metode intensif dari Iskandarwassid (2013). Hasil data kuantitatif pada siklus II menunjukkan bahwa penggunaan metode intensif dalam pembelajaran afiks dapat meningkatkan pemahaman peserta didik dalam hal menambahkan afiks pada2nomina (tunggal dan jamak) dan verba (pada present tense, continous tense, dan past tense). Hasil nilai rata-rata pada siklus II dari peserta didik yaitu 92.08 yang dapat dikategorikan sebagai sangat baik. Penelitian ini juga didukung oleh data kualitatif. Dari data kualitatif dapat dilihat bahwa peserta didik mampu menjawab dengan baik kalimat rumpang dan menggunakan afiks pada nomina serta verba.

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

ejl

Publisher

Subject

Languange, Linguistic, Communication & Media

Description

Journal of Language and Translation Studies is an indexed, peer-reviewed, open-access, research journal for researchers, scholars, teachers, students, luminaries and policy makers associated with the professions of teaching, learning and assessing language, literature, linguistics and translation ...