Harmonia: Journal of Research and Education
Vol 13, No 1 (2013): (DOI & DOAJ Indexed, June 2013)

RELEVANSI PROSES PEMBELAJARAN MATA KULIAH INSTRUMEN PILIHAN WAJIB PIANO DENGAN TUJUAN KURIKULUM FPBS UPI

Latifah, Diah ( Universitas Pendidikan Indonesia Jl. Dr. Setiabudhi 229, Bandung 4015)



Article Info

Publish Date
25 Apr 2013

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mencari relevansi antara proses pembelajaran mata kuliah instrumen pilihan wajib piano, dengan tujuan kurikulum Fakultas Pendidikan Bahasa dan Seni UPI. Data penelitian adalah mahasiswa-mahasiswa peserta mata kuliah instrument pilihan wajib piano  dan tiga dosen pengampunya serta dokumen kurikulum FPBS UPI tahun 2009 yang memuat tujuan kurikulum. Metode penelitian yang digunakan adalah  metode evaluatif dengan ciri khusus studi kasus sosial inkuiri. Hasil penelitian menyatakan, bahwa para peserta mata kuliah bersangkutan masih belum dibekali dengan materi komponen pembelajaran musik umum yang diaplikasikan melalui piano. Rekomendasi menyarankan subyek mata kuliah diperkaya dengan materi yang bersifat pendidikan dan pembelajaran musik yang diaplikasikan melalui piano. This study aims to explore the relevance of the instructions processes of “Piano as a Compulsory Course” and the purpose of the curriculum of the Faculty of Education, Language and Arts at UPI. Data research participants were students of this course and three lecturers and the curriculum goals of FPBS UPI for 2009. The method used is an evaluative method of case studies in social inquiries with special features. The results of research are; the participants stated that the course has not yet provided the students with the material components of general music instructions applied through piano. Recommendations suggest that the subject of the course material be enriched with education and music instruction as applied through piano music.

Copyrights © 2013






Journal Info

Abbrev

harmonia

Publisher

Subject

Arts Education

Description

Harmonia: Journal of Arts Research and Education is published by Departement of Drama, Dance, and Music, Faculty of Language and Arts, Universitas Negeri Semarang in cooperation with Asosiasi Profesi Pendidik Sendratasik Indonesia (AP2SENI)/The Association of Profession for Indonesian Sendratasik ...