Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 4, No 5: MEI 2019

Kearifan Lokal Nusa Tenggara Timur sebagai Sumber Bahan Ajar Menulis Teks Eksplanasi untuk Siswa Kelas XI

Petronela Mau (Pendidikan Bahasa Indonesia Universitas Negeri Malang)
Nurchasanah Nurchasanah (Pendidikan Bahasa Indonesia Universitas Negeri Malang)
Martutik Martutik (Pendidikan Bahasa Indonesia Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
30 May 2019

Abstract

Abstract: The purpose of this development research is to produce explanatory text teaching materials based on local wisdom of East Nusa Tenggara for class XI students. Local wisdom-based teaching materials can be used as a source of learning. Teaching material products produced using the R & D development model. The validation results show that the product feasibility reaches 83% with eligible criteria. Field test results show an increase in learning outcomes after using teaching materials.Abstrak: Penelitian pengembangan ini bertujuan untuk  menghasilkan bahan ajar teks eksplanasi berbasis kearifan lokal Nusa Tenggara Timur untuk siswa kelas XI. Bahan ajar berbasis kearifan lokal dapat dijadikan salah satu sumber belajar. Produk bahan ajar yang dihasilkan mengunakan model pengembangan R&D. Hasil validasi menunjukkan bahwa kelayakan produk mencapai 83% dengan kriteria layak. Hasil uji lapangan menunjukkan adanya peningkatan hasil belajar setelah menggunakan bahan ajar.

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...