Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 4, No 11: NOVEMBER 2019

Penalaran Siswa SMA dalam Menyelesaikan Soal Non-Routine

Fahrun Nisa’ (Pendidikan Matematika Universitas Negeri Malang)
I Made Sulandra (Pendidikan Matematika Universitas Negeri Malang)
Abadyo Abadyo (Pendidikan Matematika Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
26 Nov 2019

Abstract

Abstract: The purpose of this study is to describe students' reasoning in solving non-routine problems. This study uses descriptive exploratory research with a qualitative approach. This research was conducted on 33 MIPA SMA Laboratory UM students. A subject is taken based on student answers that are complete, correct, from the teacher's recommendations and the results of the analysis that meet five reasoning indicators, namely analysis, synthesis, generalization, justification and resolution of non-routine problems. The results of this study state that the more dominant subject performs the analysis by explaining information, doing the right calculation; then do the synthesis by combining information; generalize by identifying forms; justify by giving reasons as well; solve non-routine problems. Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan penalaran siswa dalam menyelesaikan soal non-routine. Penelitian ini menggunakan penelitian deskriptif eksploratif dengan pendekatan kualitatif. Penelitian ini dilakukan kepada 33 siswa MIPA SMA Laboratorium UM. Seorang subjek diambil berdasarkan jawaban siswa yang tuntas, benar, dari rekomendasi guru serta hasil analisis yang memenuhi lima indikator penalaran, yaitu analisis, sintesis, generalisasi, justifikasi, dan penyelesaian masalah non-routine. Hasil penelitian ini menyatakan bahwa subjek lebih dominan melakukan analisis dengan menjelaskan informasi, melakukan perhitungan yang benar; kemudian melakukan sintesis dengan menggabungkan informasi; melakukan generalisasi dengan mengidentifikasi bentuk; melakukan justifikasi dengan memberikan alasan; menyelesaikan soal non-routine.

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...