This research was a quasi experimental research that aimed to find out the influence of Missouri Mathematics Project towards students understanding of mathematical concepts. Missouri Mathematics Project is a learning model that designed to help students more easy to understand the material.  The population was all students of grade VIII of Junior High School State 2 Bangunrejo in academic years 2012/2013 that consist of 183 students and distributed into five classes.  The samples were students of VIII.A and VIII.D class that determined by purposive sampling technique.  The design was posttest only control group design.  Based on the research, it was concluded that Missouri Mathematics Project influences mathematical conceptual understanding of students of grade VIII of junior high school state 2 Bangunrejo in academic years 2012/2013 in planometry concepts.Penelitian ini adalah penelitian eksperimen semu yang bertujuan untuk mengetahui pengaruh Missouri Mathematics Project terhadap pemahaman konsep matematis siswa. Missouri Mathematics Project adalah suatu model pembelajaran yang didesain untuk membantu siswa lebih mudah memahami materi. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VIII SMP Negeri 2 Bangunrejo tahun pelajaran 2012/2013 yang berjumlah 183 siswa dan terdistribusi ke dalam lima kelas.  Sampel yang digunakan adalah siswa kelas VIII.A dan VIII.D yang ditentukan dengan teknik purposive sampling.  Desain yang digunakan adalah posttest only control group design. Berdasarkan hasil penelitian dan pembahasan, diperoleh hasil bahwa Missouri Mathematics Project berpengaruh terhadap pemahaman konsep matematis siswa kelas VIII SMP 2 Bangunrejo tahun pelajaran 2012/2013 pada materi Bangun Ruang Sisi Datar.Kata kunci: missouri mathematics project, model pembelajaran, pemahaman konsep matematis
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2013