Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung
Vol 5, No 7 (2017): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG

Efektivitas Model Inquiry Learning Ditinjau dari Kemampuan Representasi dan Self Confidence Siswa

Siti Annisa (Unknown)
Haninda Bharata (Unknown)
Pentatito Gunowibowo (Unknown)



Article Info

Publish Date
25 Jul 2017

Abstract

The aim of this research was to analyze the effectiveness of inquiry learning model in terms of mathematical representation skills and students' self confidence. The population of this research was students of grade VII in SMP Al-Azhar 3 Bandarlampung in academic year of 2016/2017 that were distributed into seven classes. The samples of this research were students of VII D and VII E classes which were chosen by purposive sampling. The design was pretest-posttest control group design. Data of the research were analyzed using t-test. Based on the result of the research, it was concluded that inquiry learning model was not effective in terms of mathematical representation skills and students self confidence but the improvement of students mathematical representatition skills which following inquiry learning model was better than conventional learning.Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis efektivitas model inquiry learning ditinjau dari kemampuan representasi matematis dan self confidence siswa. Populasi pada penelitian adalah seluruh siswa kelas VII di SMP Al-Azhar 3 Bandarlampung Tahun Pelajaran 2016/2017 yang terdistribusi dalam tujuh kelas. Sampel penelitian adalah siswa kelas VII D dan VII E yang diambil dengan teknik purposive sampling. Desain penelitian yang digunakan adalah pretest-posttest control group design. Analisis data penelitian ini menggunakan uji-t. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa model inquiry learning tidak efektif ditinjau dari kemampuan representasi matematis dan self confidence siswa, akan tetapi peningkatan kemampuan representasi matematis siswa yang mengikuti model inquiry learninglebih baik daripada pembelajaran konvensional.Kata kunci: efektivitas, kemampuan representasi matematis, self confidence, inquiry learning

Copyrights © 2017






Journal Info

Abbrev

mtk

Publisher

Subject

Education Mathematics

Description

Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung adalah jurnal ilmiah yang diterbitkan oleh Pendidikan Matematika Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung terbit pertama kali pada tahun 2013 dalam bentuk cetak dan menerima artikel ...