This quasi experimental research aimed to know the influence of cooperative learning model type of student teams achievement division (STAD) towards student’s mathematical conceptual understanding  The design research was post-test only control group design. The population of this research was eighth grade students in even semester of Junior High School State I Kotabumi in academic year 2012/2013.  The samples of this research were students of VIII D and VIII I class that obtained by purposive sampling. The collecting data technique was using test.  Based on result of research, obtained that the average of value of student’s mathematical conceptual understanding using cooperative learning model of STAD type is greater than using conventional learning. Thus, cooperative learning model of STAD type have influence of towards student’s mathematical conceptual understanding of  eighth grade students in even semester of Junior High School State I Kotabumi in academic year 2012/2013.Penelitian quasi eksperimen ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe STAD terhadap pemahaman konsep matematis siswa. Desain penelitian ini adalah post-test only control group design. Populasi penelitian ini adalah siswa kelas VIII semester genap SMP Negeri 1 Kotabumi tahun pelajaran 2012/2013. Sampel penelitian ini adalah siswa kelas VIII D dan VIII I yang diperoleh dengan teknik purposive sampling. Teknik pengumpulan data menggunakan tes. Berdasarkan hasil penelitian, diketahui bahwa rata-rata nilai pemahaman konsep matematis siswa dengan model pembelajaran kooperatif tipe STAD lebih besar dibandingkan pembelajaran konvensional. Dengan demikian, model pembelajaran kooperatif tipe STAD berpengaruh terhadap pemahaman konsep matematis siswa kelas VIII semester genap SMP Negeri 1 Kotabumi tahun pelajaran 2012/2013.Kata kunci: pemahaman konsep matematis, pengaruh, STAD
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2013