Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 5, No 10 (2016): Oktober 2016

KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN KINERJA WALI KELAS DI SMK NEGERI 4 PONTIANAK

Nurbaiti, . (Unknown)
., M.Chiar (Unknown)
Suib, Masluyah (Unknown)



Article Info

Publish Date
13 Oct 2016

Abstract

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendapatkan informasi yang komperehensip mengenai kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja wali kelas di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 4 Pontianak. Penelitian ini merupakan penelitain kualitatif deskriptif. Sumber datanya terdiri dari kepala sekolah, wakil kepala sekolah, wali kelas, guru, dan siswa. Prosedur pengumpulan data dilakukan dengan observasi, wawancara terstrktur dan mendalam, dan dokumentasi. Hasil kesimpulan sebagai berikut: 1) Kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja wali kelas  di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 4 Pontianak telah berjalan dengan baik yaitu dapat dlihat dari kepemimpinan kepala sekolah dalam mempengaruhi, menggerakkan, memberi motivasi kepada wali kelas sehingga wali kelas dapat menjalankan kegiatan kelas sesuai dengan program yang disusun, 2) Kinerja wali kelas di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 4 Pontianak telah melaksanakan program dengan baik seperti membuat program wali kelas, melakukan bimbingan dan pembinaan terhadap siswa, mengelola kelas dan melakukan administrasi kelas dengan baik sesuai dengan tugas yang telah ditetapkan.   Kata Kunci: Kepemimpinan Kepala Sekolah, Kinerja Wali Kelas Abstract: This study aimed to obtain information komperehensip on school leadership in improving the performance of the guardian class in Vocational High School 4 Pontianak . This research is qualitative descriptive. Source data is comprised of principals, vice principals, homeroom, teachers, and students. Data collection procedures performed through observation, interviews and in-depth terstrktur, and documentation. The results of the following conclusions: 1) Leadership principals in improving the performance of the guardian class in Vocational High School 4 Pontianak has gone well that can be viewed from the principal's leadership in influencing, to mobilize, motivate homeroom so homeroom can run class activities according to the compiled program, 2) performance class teacher at the Vocational School District 4 Pontianak program has been implemented well as making program homeroom, doing counseling and guidance to students, manage the class and administering the class properly in accordance with the tasks that have been set.     Keywords: Leadership Principal, Performance Guardian Class    

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...