Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 6, No 2 (2017): Februari 2017

KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA DITINJAU DARI ADVERSITY QUOTIENT PADA MATERI BANGUN DATAR DI SMP

Aminarti, Dwi (Unknown)
., Bistari (Unknown)
Nursangaji, Asep (Unknown)



Article Info

Publish Date
20 Feb 2017

Abstract

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan kemampuan pemecahan masalah matematika ditinjau dari adversity quotient dalam menyelesaikan soal cerita mengenai keliling dan luas bangun datar. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif dengan bentuk penelitian survey. Subjek penelitian ini adalah 35 siswa di kelas VIIIB SMP N 3 Sungai Ambawang. Hasil dari penelitian ini menunjukan bahwa kemampuan pemecahan masalah matematika ditinjau dari 3 tipe adversity quotient, antara lain: tipe climber yang terdiri dari 12 siswa berada pada kategori sedang dengan rerata skor 7,17, tipe camper yang terdiri dari 23 siswa juga berada pada kategori sedang dengan rerata skor 5,87, sedangkan tipe quitter tidak dideskripsikan karena siswa tipe quitter tidak ditemukan dalam penelitian ini.   Kata kunci: Kemampuan Pemecahan Masalah, Adversity Quotient, Bangun Datar Abstack: This research aims to describe mathematical problem solving ability based on adversity quotient in solving word problem about circumference and area of plane. This research used descriptive method with survey form. The subjects of this research were 35 students of class VIIIB in SMP N 3 Sungai Ambawang. The result of this research showed that mathematical problem solving ability based on 3 types of adversity quotient, besides: type of climber were 12 students as medium category within averages 7,17, type of camper were 23 students as medium category within averages 5,87, type of quitter not descrimbed because student of quitter can’t found in this research. Keywords: Problem Solving Ability, Adversity Quotient, Plane Geometry

Copyrights © 2017






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...