Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 4, No 12 (2015): Desember 2015

PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN IPA MENGGUNAKAN MEDIA KONKRIT DI SEKOLAH DASAR

Kristina, Efi (Unknown)
Ulliyanti, Endang (Unknown)
., Syamsiati (Unknown)



Article Info

Publish Date
21 Dec 2015

Abstract

Abstrak: Tujuan utama dari penelitian ini adalah untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada IPA menggunakan media konkrit dikelas III Sekolah Dasar Negeri 15 Tampe Bengkayang. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif dengan bentuk penelitian tindakan kelas, dan bersifat kolaboratif.  Penelitian ini dilakukan sebanyak 2 siklus, pada siklus I memiliki skor rata-rata yang diperoleh dalam menggunakan media konkrit pada IPKG 1 yaitu 2,92 dan IPKG 2 yaitu 3,23. Sedangkan pada siklus II memiliki skor rata-rata yang diperoleh pada IPKG 1 yaitu 3,9 dan IPKG 2 yaitu 3,7. Kemudian dilihat dari hasil belajar antara siklus I   dan siklus II mengalami peningkatan sebesar 12,6. Hal ini dikatakan terjadi peningkatan hasil belajar siswa pada siklus II dan mengalami peningkatan cukup baik.   Kata kunci: Peningkatan, Hasil Belajar, Media konkrit   Abstract: The aim of this research is improving achievement through mediaconcretely on teaching science through at third grade student SDN 15 Tampe of Bengkayang regency. Method of this research is descriptive study in form of Classroom Action Research, which is collaborative action research. This research was conducted by 2 cycles, the average score of the first cycle is 2.92 IPKG which was conducted by using mediaconcretely and the average score of second cycle 3.23 IPKG. Meanwhile, the average score of second cycle was 3.9on  IPKG 1 and on 3.7 IPKG 2. Then seem from the results of learning between cycle I and cycle II exprerienced an increase of 12,6, it is said to be an increased in student  learning outcomes at cycle II and has increased enough good. Keywords: Improving, Achievement, media concretely

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...