Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 5, No 10 (2016): Oktober 2016

KEMAMPUAN PENALARAN ANALOGI MATEMATIS SISWA SMP DALAM MATERI BANGUN RUANG

Purwanti, Rahayu (Unknown)
Hartoyo, Agung (Unknown)
Suratman, Dede (Unknown)



Article Info

Publish Date
19 Oct 2016

Abstract

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan kemampuan penalaran analogi matematis siswa SMP Negeri 3 Sungai Raya dalam materi bangun ruang. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif dengan bentuk penelitian studi kasus. Subjek penelitian ini adalah 6 siswa di kelas VIIIB SMP SMP Negeri 3 Sungai Raya. Hasil tes kemampuan penalaran analogi menunjukan bahwa kemampuan penalaran analogi matematis siswa dalam materi bangun ruang dapat dikategorikan rendah. Tahap Encoding, Mapping, dan Applying hanya dapat dicapai oleh siswa yang memiliki tingkat kemampuan atas dan tengah, sedangkan tahap Infering dapat dicapai oleh semua siswa yang memiliki tingkat kemampuan atas, tengah, dan bawah.   Kata kunci : Penalaran Matematis, Analogi   Abstract: The purpose of this research is to explain student?s mathematical analogy reasoning skill in SMP Negeri 3 Sungai Raya in geometry. The method in this research is Descriptive method with case study research form. The subject in this research are 6 students in VIIIB grade in SMP SMP Negeri 3 Sungai Raya. The result of the analogy reasoning skill test shows that student?s mathematical analogy reasoning skill in geometry. Encoding, Mapping and Applying level can only be achieved by the students that has high level skil l and medium level skill, while for Infering can be achieved by all the student with high, medium, and low level skill.   Key words : Mathematic Reasoning, Analogy

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...