Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 4, No 9 (2015): SEPTEMBER 2015

TEACHING READING COMPREHENSION OF DESCRIPTIVE TEXT BY USING SEMANTIC MAPPING

Anggraini, Rika Yulia (Unknown)
Sada, Clarry (Unknown)
Salam, Urai (Unknown)



Article Info

Publish Date
15 Sep 2015

Abstract

Abstract: This research entitled Teaching Reading Comprehension of Descriptive text by Using Semantic Mapping. The purposes of this research are to find out the teaching learning process by using semantic mapping technique and how the technique improves students’ ability on descriptive text. This research conducted by using Classroom Action Research (CAR). The researcher used observation table, field note and measurement test as tools of data collecting. This research conducted to 32 students of SMP Walisongo Pontianak. The result showed that the learning process of reading comprehension of descriptive text by using semantic mapping has run as the procedures. The students and teacher played their roles pretty well in first cycle and better in the second cycle.  This technique has improved students’ ability in comprehending descriptive text. The improvements are comprehension of details information, words reference and vocabulary on the text. Kata Kunci:  Descriptive Text, Semantic Mapping   Abstrak: Penelitian ini berjudul Pengajaran Pemahaman Membaca Teks Deskriptif dengan Menggunakan Pemetaan Semantik. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana proses pembelajaran pemahaman teks deskriptif dengan menggunakan teknik pemetaan semantik dan bagaimana pemetaan semantik meningkatkan kemampuan  membaca siswa dalam teks deskriptif. Penelitian ini dilaksanakan menggunakan metode Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Peneliti menggunakan tabel observasi, catatan lapangan dan Tes sebagai alat pengumpul data. Penelitian ini dilaksanakan terhadap 32 siswa kelas VII SMP Walisongo Pontianak. Hasil penelitian menunjukkan bahwa proses pembelajaran pemahaman membaca teks deskriptif menggunakan teknik pemetaan semantik telah berjalan sesuai prosedur. Murid murid dan guru menjalankan perannya dengan baik pada siklus pertama dan lebih baik pada siklus kedua. Penggunaan teknik ini telah meningkatkan kemampuan siswa dalam memahani teks deskriptif. Peningkatan tersebut meliputi pemahaman  terhadap informasi detail, referensi kata dan kosakata dalam bacaan teks deskriptif. Kata Kunci: Teks Deskriptif, Pemetaan Semantik  

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...