Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 5, No 11 (2016): Nopember 2016

ANALISIS KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF SISWA DALAM MENYELESAIKAN MASALAH PADA MATERI SEGITIGA DI SMP

Lisliana, . (Unknown)
Hartoyo, Agung (Unknown)
., Bistari (Unknown)



Article Info

Publish Date
16 Nov 2016

Abstract

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan kemampuan berpikir kreatif siswa dalam menyelesaikan masalah pada materi segitiga di SMP Negeri 6 Sambas. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas IX. Subjek ditentukan berdasarkan nilai raport dan pertimbangan guru matematika yang berjumlah 6 siswa. Alat pengumpulan data yang digunakan adalah tes dan pedoman wawancara. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kemampuan berpikir kreatif pada siswa kelas IX mencapai tingkat ke-3 (kreatif) yang dapat dicapai oleh siswa dengan tingkat kemampuan tinggi. Siswa dengan tingkat kemampuan sedang berada pada tingkat berpikir kreatif ke-3 (kreatif) dan ke-1 (kurang kreatif), sedangkan siswa dengan tingkat kemampuan rendah berada pada tingkat berpikir kreatif ke-0 (tidak kreatif).   Kata Kunci: Berpikir Kreatif, Menyelesaikan Masalah, Segitiga   Abstract: This research aims to describe the student’s ability to think creatively to solve problems on the triangle subject in SMP Negeri 6 Sambas. The method used is descriptive. The subjects were students of grade IX. Subject is determined based on the value of report cards and consideration from math teachers amounted to 6 students. Data collection tools used is a test and interview guides. The results showed the ability to think creatively in grade IX students achieved 3rd level (creative) which can be achieved by students with high level ability. Students with medium level ability is in the 3rd level of creatif thinking (creative) and 1st (less creative), while students with low level ability are at the level of creative thinking 0 (not creative).   Keywords: Creative Thinking, Problem Solving, Triangle

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...