Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 4, No 12 (2015): Desember 2015

PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN MEDIA REALIA DALAM PEMBELAJARAN IPA DI SEKOLAH DASAR

Santoso, Budi (Unknown)
Sabri, Tahmid (Unknown)
., Syamsiati (Unknown)



Article Info

Publish Date
11 Dec 2015

Abstract

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar siswa dalam Pembelajaran IPA menggunakan  media realia di kelas IV Sekolah Dasar Negeri 23 Tapang Tingang.  Penelitian ini  menggunakan metode deskriftif dengan pendekatan kualitatif melalui penelitian tindakan kelas berkolaborasi dengan teman sejawat. Penelitian ini dilakukan melalui tahapan-tahapan yaitu Siklus I, II, dan Siklus  III. Hasil penelitiannya: Yang berhubungan rancangan pembelajaran Siklus I: 2,88;Siklus II: 3,11; dan Siklus III:3,59. Yang berhubungan pembelajaran Siklus I: 2,99; Siklus II: 3,08; dan Siklus III 3,46.Yang berhubungan hasil belajar siswa Siklus I: 60=60(KKM); Siklus II: 70,83 >60(KKM); dan Siklus III: 81,67>60 (KKM). Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa dengan menggunakan media realia dalam pembelajaran IPA di Sekolah Dasar Negeri 23 Tapang Tingang ternyata dapat ditingkatkan, baik rancangan pembelajaran, pelaksanaan pembelajaran maupun hasil belajar siswa. Penelitian ini diharapkan dapat menjadikan rujukan bagi guru yang berupaya meningkatkan hasil belajar siswa dalam pembelajaran IPA khususnya di Sekolah Dasar Negeri 23 Tapang Tingang.   Kata  Kunci :  Hasil Belajar, Media Realia, IPA Abstract: This research aims to improve student learning outcomes in science learning using media realia in the fourth grade primary school 23 Tapang Tingang country. This research uses descriptive method with qualitative approach through action research is done through stages that Cycle I,II, and III. The result of research: related to design of the learning Cycle I: 2,88; Cycle II: 3,11 and the third Cycle: 3,59. Related learning cycle I: 2,99 Cycle II: 3,08; and the third Cycle of 3,46. Student learning outcomes related to the first Cycle: 60=60 (KKM);second Cycle: 70,83>60(KKM); and the third cycle: 81,67>60 (KKM). Thus it can be concluded that by using media realia in science teaching in public elementary school 23 Tapang Tingang it can be improved, a good learning design, implementation of learning and student learning outcomes. Research is expected to make a reference for teacher who seek to improve student learning science, especially in the country till 23 Tapang Tingang.   Key Words : Learning Outcome, Realia Media, Ipa

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...