Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 4, No 10 (2015): Oktober 2015

PENGARUH PENGGUNAAN MULTIMEDIA PEMBELAJARAN DAN MOTIVASI BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR MEMBACA TEXT REPORT SISWA SMP

P, Patrisius (Unknown)
., Aunurrahman (Unknown)
Usman, Andy (Unknown)



Article Info

Publish Date
28 Oct 2015

Abstract

Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh penggunaan multimedia pembelajaran dan motivasi belajar terhadap hasil belajar membaca teks report. Multimedia pembelajaran berbantuan komputer yang berisi naskah materi pembelajaran, flowchart, storyboard, dan pengumpulan bahan-bahan. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen, dimana teknik pengumpulan data melalui tes pemerolehan belajar dan angket motivasi belajar. Berdasarkan hasil pengujian hipotesis terbukti bahwa :  (1) Hasil belajar siswa  dalam membaca text report menggunakan multimedia pembelajaran lebih baik dari pada tanpa menggunakan multimedia pembelajaran, (2). hasil belajar kelompok motivasi belajar tinggi pada siswa yang menggunakan multimedia pembelajaran lebih baik dari pada siswa kelompok motivasi belajar tinggi yang tidak menggunakan multimedia pembelajaran, (3) hasil belajar siswa yang menggunakan multimedia pembelajaran kelompok motivasi rendah lebih baik dari pada siswa kelompok motivasi belajar rendah yang tidak mengunakan multimedia pembelajaran, (4) hasil belajar kelompok motivasi belajar tinggi lebih baik dari pada siswa kelompok motivasi belajar rendah. Kata Kunci : Multimedia Pembelajaran, Motivasi Belajar, Teks Report Abstract: The objectives of this researh was to know the influences of using the learning multimedia and learning motivation of students learning result of reading report text. Learning multimedia containing scripts of learning materials, flowcharts, and storyboards,and compiling materials.This reseach was the experiment research, the data collection technique through tests acquisition of learning and motivation questionnaire. Based on the results of hypothesis testing proved that: (1) Students learning result of reading text report using Multimedia is better than not using Multimedia, (2). Students learning result of reading text report for high group motivation is better than not using Multimedia, (3) Students learning result of reading text report for low group motivation is better than not using Multimedia, (4) Students learning result of reading text report for high group motivation is better than low group motivation. Keywords: Learning Multimedia, Learning Motivation, Report Text.

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...