Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 5, No 1 (2016): JANUARI 2016

PENGEMBANGAN STRATEGI INKUIRI UNTUK KECAKAPAN MERUMUSKAN DAN MENGGUNAKAN KONSEP GETARAN MELALUI MULTIMEDIA DI SMP

Meiyanti. S, Eka (Unknown)
., Aunurrahman (Unknown)
Tandililing, Eddy (Unknown)



Article Info

Publish Date
19 Jan 2016

Abstract

Abstrak : Penelitian ini bertujuan untuk untuk membuat desain pembelajaran, mendeskripsikan langkah-langkah strategi inkuiri, mendeskripsikan storyboard multimedia pembelajaran serta mengetahui kecakapan merumuskan dan menggunakan konsep getaran pebelajar dengan pengembangan strategi inkuiri melalui multimedia pembelajaran IPA di kelas VIII SMP Negeri 20 Singkawang. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan produk. Data diperoleh melalui wawancara, observasi dan studi dokumentasi. Analisis data yang digunakan menggunakan analisis deskriptif model interaktif Miles dan Huberman. Hasil penelitian menunjukkan bahwa multimedia yang digunakan layak digunakan sebagai media pembelajaran. Penilaian rata-rata dari uji coba keseluruhan adalah sebesar 94% dengan kategori sangat baik. Adapun hasil yang diperoleh pebelajar menunjukkan tercapainya kecakapan merumuskan dan menggunakan konsep getaran dengan nilai rata-rata sebesar 87,14 di atas kriteria ketuntasan minimal (KKM) 73.   Kata Kunci : Strategi Inkuiri. Kecakapan Merumuskan dan Menggunakan Konsep, Getaran, Multimedia Abstract : The purpose of this study was to create a design study, describe the steps strategy of inquiry, describing multimedia storyboard learning and knowing the skills to formulate and use the concept of vibration learners with the development strategy of inquiry through multimedia science teaching in class VIII SMP Negeri 20 Singkawang. This research is the development of a product. Data were obtained through interviews, observation and documentation. Data analysis using descriptive analysis techniques interactive model of Miles & Huberman. The results showed that the use of multimedia fit for use as a medium of learning. The average valuation of the trial is overall of 94% with a very good category. The results obtained demonstrate the achievement of learners skills to formulate and use the concept of vibration with an average of 87.14 over the minimum completeness criteria (KKM) 73. Keywords: Strategy Inquiry, Skills Formulating and Using Concepts, Vibration, Multimedia

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...