Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 5, No 11 (2016): Nopember 2016

KORELASI ANTARA KETERAMPILAN PEMBERIAN PENGUATAN DENGAN HASIL BELAJAR PADA PEMBELAJARAN IPS KELAS III

Reno, . (Unknown)
Utami, Sri (Unknown)
Marli, Suhardi (Unknown)



Article Info

Publish Date
15 Nov 2016

Abstract

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan korelasi antara keterampilan pemberian penguatan dengan hasil belajar peserta didik pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial kelas III Sekolah Dasar Negeri 11 Pontianak Kota. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif dengan bentuk penelitian studi hubungan. Populasi pada penelitian ini berjumlah 32 peserta didik. Sampel penelitian ini berjumlah 32 pesereta didik. Hasil analisis data diperoleh koefisien korelasi antara keterampilan pemberian penguatan dengan hasil belajar peserta didik sebesar 0,45 dengan taraf signifikan 5% yaitu dengan N=32 adalah 0,349. Dengan demikian r hitung > dari r tabel atau 0,45 > 0,349. Maka korelasi tersebut termasuk pada kategori yang sedang karena berada direntang 0,400 - 0,599. Berdasarkan hasil perhitungan ini, berarti Hipotesis alternatif (Ha) diterima dan Hipotesis nol (Ho) ditolak karena r hitung lebih besar dari r tabel pada taraf signifikan 5% (0,45 > 0,349). Besar korelasi antara keterampilan pemberian penguatan dengan hasil belajar peserta didik pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial kelas III Sekolah Dasar Negeri 11 Pontianak Kota adalah sebesar 0,45 yang termasuk kategori sedang.   Kata kunci : Korelasi, Penguatan, Hasil Belajar, Ilmu Pengetahuan Sosial Abstract: This research aims to describe the correlation between skill gift of reinforcement to the learning outcomes of students on learning social sciences at state Elementary School class III Pontianak City. The method used is descriptive method with form research correlation study. The population on this research is to number 32 student. The sample is to number 32 student. The results of data analysis to get coefisien correlation results between skill gift of reinforcement to the learning outcomes of students in the amount of 0,45 with standard significant of 5% is to N=32 was 0,349. And than r count > of r table or 0,45 > 0,349. So the correlation which included a middle category because there is to stretch 0,400 ? 0,599. Based of this calculation results, alternative hypotesis (Ha) is to received and zero hypotesis (Ho) is to rejected because r count bigger of r table on standard significant 5% (0,45 > 0,349). Large correlation between skill gift of reinforcement to the learning outcomes of students on learning social sciences at state Elementary School class III Pontianak City is at 0.45 which included a middle category. Keyword : Corelation, Reinforcement, Learning Outcomes, Social Science.  

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...