Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 4, No 12 (2015): Desember 2015

PENGARUH PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD TERHADAP HASIL BELAJAR MATA PELAJARAN EKONOMI

Prasetyo, Trianto Budi (Unknown)
., Aminuyati (Unknown)
GS, Bambang (Unknown)



Article Info

Publish Date
16 Dec 2015

Abstract

ABSTRAK : Bentuk penelitian yang digunakan ialah bentuk penelitian Eksperimen (quasi eksperimen design).  Variabel yang digunakan dalam penelitian ini terdiri dari (1) variabel bebas : model pembelajaran STAD, (2) variabel terikat : Hasil Belajar Siswa. Populasi penelitian ini adalah siswa kelas XI SMA Negeri 1 Sungai Ambawang Kab. Kubu Raya berjumlah 57 orang. Dalam penelitian ini hanya menggunakan populasi dan tidak menggunakan sampel karena jumlah populasi yang digunakan kurang dari 100 sehingga data itu diolah seluruhnya dan memakan waktu selama satu bulan untuk menentukan pengaruh dari penerapan model pembelajaran Student Team Acheivement Division (STAD). Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah teknik pengukuran hasil belajar siswa dan teknik komunikasi langsung. Alat pengumpulan yang digunakan berupa tes hasil belajar, dan  pedoman wawancara. Data yang diperoleh dianalisis dengan menggunakan uji analisis SPSS 17. Berdasarkan hasil dari perhitungan menggunakan uji SPSS 17 yang dilakukan, menunjukkan bahwa terdapat perbedaan hasil belajar siswa antara kelas konvensional dan eksperimen dengan nilai rata-rata post-test yaitu 65,89 dan 79,66. Penerapan model ini dapat dilakukan di setiap kelas guna dapat meningkatkan hasil belajar siswa pada sekolah yang bersangkutan. Kata Kunci   ;  Model Pembelajaran STAD; Hasil belajar siswa Belajar Siswa ABTRACT : Research form used is the form of research experiments (quasi-experimental design). Variables used in this study consisted of (1) the independent variable: STAD learning model, (2) the dependent variable: Student Results. The study population was a class XI student of SMAN 1 Ambawang River District. Kubu Raya numbered 57 people. In this study only uses the population and do not use the sample because the population is used less than 100 so that the data was processed entirely and take as long as a month to determine the effect of the application of learning models acheivement Student Team Division (STAD). Data collection techniques used in this study is the technique of measuring student learning outcomes and direct communication techniques. Collection tool that is used in the form of achievement test, and interview guidelines. Data were analyzed using SPSS analysis test 17. Based on the results of calculations using SPSS 17 tests conducted, showing that there is a difference in student learning outcomes between conventional and experimental class with the average value of the post-test, namely 65.89 and 79.66 , The application of this model can be done in each class in order to improve learning outcomes of students at the school.  1 Keywords ; Learning Model STAD; Student learning outcomes Student

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...