Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 4, No 12 (2015): Desember 2015

PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR SISWA DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA KAKON PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI KELAS IV SEKOLAH DASAR

Asih, Sunarti (Unknown)
., Kartono (Unknown)
., Sugiyono (Unknown)



Article Info

Publish Date
08 Dec 2015

Abstract

Abstrak: Tujuan penelitian ini secara umum untuk mendapatkan informasi yang akurat untuk meningkatkan aktivitas belajar siswa pada pembelajaran matematika di kelas IV Sekolah Dasar Negeri 6 Sungai Ambawang. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif dengan bentuk penelitian tindakan kelas, yang bersifat kolaboratif. Setting penelitian dilakukan di kelas, subyek penelitian guru dan siswa, dengan jumlah siswa 8 orang yang terdiri dari 5 siswa laki-laki dan 3 siswa perempuan. Teknik pengumpul data yang digunakan teknik observasi langsung dengan alat pengumpul data lembar observasi. Teknik analisis data yang digunakan menghitung rata-rata dan presentase. Penelitian ini dilakukan sebanyak dua siklus dengan presentase rata-rata pada baseline 25% pada siklus I sebesar 66,67% pada siklus II sebesar 91,67% terjadi peningkatan yang signifikan dari baseline ke siklus I meningkat 41,67% dan siklus I ke siklus II meningkat 25%. Kata kunci : Aktivitas Belajar, Media Kakon, Matematika Abstract: This research is motivated to problems faced by teachers to improve students' learning activities in mathematics at the State Elementary School fourth grade 6 Ambawang River. The method used is descriptive method with a form of action research, collaborative. Setting the research conducted in kelaas, research subjects teachers and students, the number of students 8 people consisting of 5 boys and 3 girls. Data collection techniques used direct observation techniques with the observation sheet data collection tool. Analysts engineering data used to calculate the average and percentage. This study was conducted by two cycles with an average percentage of 25% at baseline to 66.67% in the first cycle of  to the second cycle II 91.67% a significant increase of baseline to the first cycle increased by 41.67% and the first cycle to the second cycle increased by 25%. Keywords: Activity Learning, Media Kakon, Mathematics

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...