Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 5, No 1 (2016): JANUARI 2016

PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN KOOPERATIF THINK-PAIR-SHARE DALAM PEMBELAJARAN IPA SEKOLAH DASAR

Sonem, . (Unknown)
., Sugiyono (Unknown)
., Kartono (Unknown)



Article Info

Publish Date
05 Jan 2016

Abstract

Abstrak Penelitan ini  bertujuan  untuk meningkatkan aktivitas belajar siswa dalam pembelajaran IPA di kelas V Sekolah Dasar Negeri 22 Kuala Mandor. Metode yang digunakan adalah metode deskriptif. Subjek penelitian ini adalah guru IPA dan peserta didik.  Dengan menggunakan kooperatif Think-Pair-Share(TPS). Di kelas V SD Negeri 22 Kuala Mandor terbukti mampu meningkatkan aktivitas peserta didik. Dari data yang telah diperoleh peningkatan aktivitas fisik dari baseline 16,58% ke siklua II 72,92% dengan selisih  56.34% dikategorikan tinggi. Peningkatan aktivitas mental dari baseline 20.13% menjadi 66,78 pada siklus II dengan selisih 46.65% dikategorikan tinggi.  Peningkatan aktivitas emosional dari baseline 24.89% menjadi 69,79% di siklus II dengan selisih 44.09% dikategorikan tinggi.   Kata Kunci: Aktivitas belajar, Kooperatif Think-Pair-Share, IPA   Abstract This research aims to improve students' learning activities in science teaching in class V State Elementary School 22 Kuala Foreman . The method used is descriptive method . The subjects were science teachers and learners . By using cooperative Think- Pair- Share ( TPS ) . In class V SD Negeri 22 Kuala foreman proven to increase the activity of learners . From the data that has been obtained by an increase in physical activity from baseline siklua II 16.58 % to 72.92 % with a margin of 56.34 % categorized as high . Increased mental activity from baseline 20.13 % to 66.78 % in the second cycle by a margin of 46.65 % categorized as high . Increased emotional activity from baseline 24.89 % to 69.79 % in the second cycle by a margin of 44.09 % categorized as high .    

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...