Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 5, No 3 (2016): Maret 2016

PENINGKATAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA MELALUI DISKUSI KELOMPOK BERBANTUAN MEDIA KIT SEKOLAH MENENGAH PERTAMA

Umar, . (Unknown)
., Sugiatno (Unknown)
Idjudin, Romal (Unknown)



Article Info

Publish Date
15 Mar 2016

Abstract

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji peningkatan aktivitas serta hasil belajar siswa kelas VII A Sekolah Menengah Pertama (SMP) Negeri 1 Belimbing Hulu tahun pelajaran 2012/2013 melalui penerapan metode diskusi kelompok berbantuan media kit dalam pembelajaran matematika dengan materi himpunan. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif menggunakan penelitian Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Subjek penelitian ini adalah siswa kelas VII A yang berjumlah 20 orang. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini adalah teknik langsung dengan alat pengumpulan data menggunakan lembar observasi dan lembar tes. Penelitian dilakukan dalam dua siklus. Pada siklus I rata-rata keaktivan dan hasil belajar siswa  masing-masing 60,18% dan 60,05. Pada siklus II rata-rata keaktivan siswa dan hasil belajar siswa masing-masing meningkat menjadi 80,50% dan 63,00. Dari hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa pembelajaran menggunakan metode diskusi kelompok berbantuan media kit dalam materi himpunan dapat meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa.   Kata Kunci:  Metode Diskusi Kelompok, Media Kit   Abstract: This study aims to assess the increase in activity and learning outcomes of students of class VII A Junior High School (SMP) Hulu Belimbing Negeri 1 school year 2011/2012 through the implementation of media-assisted group discussion method kit in learning mathematics with the material set. The method used is descriptive method using research Action Research (PTK). The subjects were students of class VII A of 20 people. Data collection techniques in this study is the technique of direct data collection tool uses observation sheets and test sheet. The study was conducted in two cycles. In the first cycle the average keaktivan and student learning outcomes respectively 60.18% and 60.05. In the second cycle the average keaktivan students and student learning outcomes respectively increased to 80.50% and 63.00. From the results of this study concluded that learning using group discussions aided media kit in the material set can increase the activity and student learning outcomes. Keywords: Methods Discussion Group, And Media Kit  

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...