Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 4, No 12 (2015): Desember 2015

EFEKTIFITAS MODEL PEMBELAJARAN INQUIRY TERHADAP PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS XI AKUNTANSI DI SMK LKIA PONTIANAK

Fathia, Devi (Unknown)
., Mashudi (Unknown)
Ulfah, Maria (Unknown)



Article Info

Publish Date
11 Dec 2015

Abstract

Abstrak: Penelitian ini berjudul Efektifitas Penggunaan Model Pembelajaran Inquiry terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Membuat Back Order dan Laporan Penjualan Kelas XI Akuntansi di SMK LKIA Pontianak. Masalahnya adalah seberapa efektif penggunaan Model Pembelajaran Inquiry Terhadap Hasil Belajar Siswa?. Bentuk penelitian yang digunakan adalah Quasi Eksperimental. Sampelnya berjumlah 64 orang diambil dari 2 kelas XI Akuntansi, menggunakan teknis Sampling Purposive. Metode yang digunakan adalah metode eksperimen dengan tujuan untuk mengetahui efektfitas penggunaan model pembelajaran inquiry terhadap peningkatan hasil belajar siswa. Menggunakan teknik pengumpul data dengan cara teknik pengukuran, studi dokumenter, dan observasi langsung. Alat pengumpulan data yang digunakan yaitu lembar test, kertas kerja dokumentasi, dan lembar observasi. Sedangkan  analisis data penelitian diolah menggunakan program SPSS v16 dengan menguji normalitas distribusinya dan dilanjutkan dengan effect size. Diuji dengan hasil penelitian menunjukkan sangat efektif penggunaan model pembelajaran inquiry terhadap hasil belajar (∆=0,84>0,8) bahwa ∆ hitung lebih besar dari 0,8 yang berarti Ha diterima dan Ho ditolak. Kata kunci : Model Pembelajaran Inquiry, Hasil Belajar, Back Order, Laporan Penjualan. Abstract: This study entitled Effectiveness Using Inquiry Learning Model for Improving Student Results In Backing Material Sales Order and Statement of Accounting in Vocational Class XI LKIA Pontianak. The problem is how effective the use of Inquiry Learning Model Against Student Results ?. Form of study is Quasi Experimental. The sample amounted to 64 people who were taken from two classes XI Accounting, using purposive sampling technical. The method used is an experimental method in order to determine efektfitas use learning model for improving student learning outcomes. Using the techniques of data collection by way of measurement techniques, documentary studies, and direct observation. Data collection tools were used that test sheet, the paper documentation and observation sheet. While the analysis of the data were analyzed using SPSS v16 to test the normality of distribution and continued with the effect size. Tested with the results showed a very effective use inquiry learning model for learning outcomes (Δ = 0.84> 0.8) that Δ count is greater than 0.8, which means Ha Ho accepted and rejected. Keywords: Inquiry Learning Model, Learning Outcomes, Back Order, Sales Reports.

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...