Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)
Vol 4, No 12 (2015): Desember 2015

PENGARUH PEMBELAJARAN BERBANTUAN GEOGEBRA TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS SISWA

Umiyatun, Neneng (Unknown)
Hartoyo, Agung (Unknown)
Suratman, Dede (Unknown)



Article Info

Publish Date
22 Dec 2015

Abstract

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh pembelajaran berbantuan GeoGebra terhadap pemahaman konsep matematis siswa pada materi sistem pertidaksamaan linear di kelas X SMA Kemala Bhayangkari 1 Kabupaten Kubu Raya. Metode penelitian yang digunakan adalah Quasy Experimental Designs dengan rancangan percobaan yang digunakan Randomized control-group  Pretest-Posttest Design. Sampel dalam penelitian ini adalah siswa kelas X MIA 1 yang berjumlah 30 siswa dan kelas X MIA 2 yang berjumlah 32 siswa. Alat pengumpulan data yang digunakan adalah tes pemahaman konsep berbentuk essay sebanyak 6 soal. Adapun hasil dan analisis data yang diperoleh dari hasil penelitian adalah sebagai berikut: Pembelajaran berbantuan GeoGebra sangat berpengaruh terhadap peningkatan pemahaman konsep matematis siswa dibandingkan dengan pembelajaran berbantuan Power Point dan kontribusi pembelajaran yang diliat dari hasil nilai pretest dan posttest dengan perhitungan rata-rata gain score ternormalisasi 0,82 dengan kategori tinggi pada kelas eksperimen dan 0,66  dengan kategori sedang pada kelas kontrol. Kata kunci    : GeoGebra dan Pemahaman Konsep Matematis Abstract: This research aims to determine the effect GeoGebra assisted learning to students' understanding of mathematical concepts of the material system of linear inequality in class X SMA Kemala Bhayangkari 1 Kubu Raya. The research method that used is a quasy experimental designs and the research design that used is a randomized control-group pretest-posttest design. The study sample in this study were students of class X MIA 1 totaling 30 students and class X MIA 2 totaling 32 students. Data collection tool that is used is in the form of an essay test understanding of concepts as much as 6 matter. From the results and analysis of data obtained the study are as follows: Learning assisted GeoGebra influence on improved understanding of mathematical concepts students compared with learning assisted Power Point and contribution of learning views of the results of the pretest and posttest with the calculation of the average gain score normalization 0.82 with the high category in the experimental class and 0.66 with the medium category of being in control class. Keywords: GeoGebra and Understanding Mathematical Concepts

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

jpdpb

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Journal of Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) is a peer-reviewed journal which focuses on topics related to education and science in various teaching and learning fields. JPPK invites researchers, lecturers, teachers from various levels such as elementary and secondary levels of ...