J-Simbol: Jurnal Magister Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia
Vol 8, No 2 Sep (2020): J-Simbol: Jurnal Magister Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia

PEMEROLEHAN KALIMAT PADA ANAK USIA 4 SAMPAI 6 TAHUN DAN IMPLIKASINYA TERHADAP PEMBELAJARAN DI TK

Wisudiana Risyant Insani (Unknown)
Nurlaksana Eko Rusminto (Unknown)
Farida Ariyani (Unknown)



Article Info

Publish Date
17 Aug 2019

Abstract

This research aims to describe the acquisition at the language children 4 to 6 years and its implications for language learning in play group Descriptive qualitative design was used in the research the sources of this research were children from 4 to 6 years old.The result of this research was the acquisition of sentences for 4 to 6 years children there were three child could be clarify. The result of this research on the children’s question of sentence is founded that the children got kinds of complete sentence, incomplete, statement, question, imperative, passive, medial is found, reciprocal, affirmative, negative, formata, deformata, situation,answer, greetings, calls, appeals, and requests sentence. The research of sentence acquisition in children aged 4-6 years can be implemented in language learning in play group, namely basic competencies at showing expressive language skills. (sowing verbal and non verbal language).Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan pemerolehan bahasa pada tataran kalimat anak dengan rentang  usia 4-6 tahun dan implikasi terhadap pembelajaran bahasa di TK.Desain penelitian yang digunakan penelitian ini adalah deskriptif kualitatif. Sumber data penelitian ini adalah anak-anak dengan rentang usia 4 6 tahun. Hasil penelitian ini mengenai pemerolehan kalimat pada anak usia 4-6 tahun ditemukan bahwa kalimat yang telah diperoleh anak-anak usia 4-6 tahun yang berjumlah tiga orang. Pada penelitian ini anak usia 4 sampai 6 tahun telah memperoleh jenis kalimat. Sempurna, tak sempurna, pernyataan, pertanyaan, perintah, pasif, medial, resiprokal, afirmatif, negatif, formata, deformata, situasi, jawaban, salam, panggilan, seruan, dan permohonan. Kajian pemerolehan kalimat pada anak usia 4-6 tahun dapat diimplikasikan ke dalam pembelajaran bahasa di TK yaitu dalam kompetensi dasar Menunjukkan kemampuan berbahasa ekspresif (mengungkapkan bahasa secara verbal dan nonverbal).Kata kunci     : Pemerolehan Kalimat, Implikasi, Pembelajaran TKDoi Article: https://doi.org/10.23960/J-Simbol/v7i3.2019.07

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

BINDO

Publisher

Subject

Education Languange, Linguistic, Communication & Media Social Sciences

Description

J-Simbol: Jurnal Magister Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia is a biannual journal (April and September) published by the Master of Indonesian Language and Literature Education study program, Faculty of Teacher Training and Education, University of Lampung. It addresses a wide range of different ...