The research aims to determine the effect of perception students choose Faculty of Teacher Training and Education, interest to be a teacher, and labor market considerations on motivation to be a teacher. The research method used in this research is descriptive verification method with ex post facto and survey approach. The sample in this research is Economic Education Students Unila of 100 respondents. Analysis techniques using by linier regression and multiple regression. The result showed that there is a significant effect of perception students choose FKIP, interest to be a teacher, and labor market considerations on motivation to be a teacher. That analysis showed Fcount 256.931 Ftable 2.70 with determination is (r2) about 0.889 which means motivation to be a teacher is influenced by any variables of perception students choose faculty of teacher training and education, interest to be a teacher, and labor market considerations of 88.9% and the remaining 11.1% is influenced. Penelitian ini bertujuan mengetahui pengaruh persepsi mahasiswa memilih FKIP, minat menjadi guru, dan pertimbangan pasar kerja terhadap motivasi menjadi guru. Metode penelitian yang digunakan deskriptif verifikatif, pendekatan ex post facto dan survey. Sampel pada penelitian ini adalah Mahasiswa Pendidikan Ekonomi FKIP Unila dengan jumlah 100 mahasiswa. Teknik analisis regresi liniear sederhana dan regresi linier multiple. Hasil penelitian ini bahwa ada pengaruh persepsi mahasiswa memilih FKIP, minat menjadi guru, dan pertimbangan pasar kerja terhadap motivasi menjadi guru. Berdasarkan analisis data diperoleh Fhitung 256.931 Ftabel 2.70 dengan kadar determinasi (r2) 0.889 yang berarti motivasi menjadi guru dipengaruhi oleh persepsi mahasiswa memilih FKIP, minat menjadi guru, dan pertimbangan pasar kerja sebesar 88.9% dan sisanya 11.1% dipengaruhi oleh faktor lain. Kata Kunci: Minat Menjadi Guru, Motivasi Menjadi Guru, Persepsi Mahasiswa Memilih FKIP, dan Pertimbangan Pasar Kerja
Copyrights © 2020