Pedagogi: Jurnal Pendidikan Dasar
Vol 5, No 16 (2017): Jurnal Pedagogi

Pengaruh Pendekatan Kontekstual Terhadap Hasil Belajar IPS

Wisnu Dwi Saputra (PGSD)
Sowiyah Sowiyah (PGSD)
Sulistiasih Sulistiasih (PGSD)



Article Info

Publish Date
25 Aug 2017

Abstract

This research was motivated by the low learning outcomes of students of grade V of SD Negeri 1 Gondangrejo. This study aimed to determine the effect of Contextual Approaches on IPS Student Learning Results Grade V of SD Negeri 1 Gondangrejo. The method in this research was quasi experimental design, with the type of research used is experimental research with non-equivalent group design experimental design. Data collection was done by using pretest and posttest problem, which then analyzed by used quantitative data analysis. The hypothesis test using SPSS 20 statistical program. From these calculations it obtained that the contextual approach can affect student learning outcomes.Penelitian ini dilatar belakangi oleh rendahnya hasil belajar siswa kelas V SD Negeri 1 Gondangrejo. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh Pendekatan Kontekstual Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD Negeri 1 Gondangrejo. Metode dalam penelitian ini adalah quasi eksperimental design, dengan jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian eksperimen dengan rancangan eksperimen non-equivalent group design. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan soal pretest dan posttest, yang kemudian dianalisis dengan menggunakan analisis data kuantitatif. Uji hipotesis menggunakan program statistik SPSS 20. Dari perhitungan tersebut dapat diperoleh bahwa pendekatan kontekstual dapat mempengaruhi hasil belajar siswa.Kata kunci:hasil belajar, IPS, pendekatan kontekstual.

Copyrights © 2017






Journal Info

Abbrev

pgsd

Publisher

Subject

Education

Description

Pedagogi: Jurnal Pendidikan Dasar is an academic journal that published all the studies in the areas of education, learning, teaching, curriculum development, learning environments, teacher education, educational technology, educational developments from various types of research such as surveys, ...