The purpose of this study was to analyze and find out a positive and significant relationship between the realistic mathematics education (RME) approach and the mathematics learning outcomes of students in class V SD Negeri 6 Metro Utara. This type of research is ex-postfacto correlation. The population is 58 students . The sample in this study is a saturated sample, where the entire population is sampled. Data collection tools are observations, questionnaires / questionnaires and documentation studies. Data analysis used is product moment correlation. Based on the elite data analysis, it can be concluded that there is a positive and significant relationship between the realistic mathematics education (RME) approach and the mathematics learning outcomes of students in class V SD Negeri 6 Metro Utara by showing the correlation coefficient of 0.215 is at a low level. Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis dan mengetahui hubungan yang positif dan signifikan antara pendekatan realistic mathematics education (RME) dengan hasil belajar matematika peserta didik kelas V SD Negeri 6 Metro Utara. Jenis penelitian ini yaitu ex-postfacto korelasi. Populasi berjumlah 58 peserta didik. Sampel dalam penelitian ini adalah sampel jenuh, dimana seluruh populasi dijadikan sampel. Alat pengumpul data yaitu observasi, kuesioner/angket dan studi dokumentasi. Analisis data yang digunakan adalah korelasi product moment. Berdasarkan analisis data penelitian dapat disimpulkan bahwa terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara pendekatan realistic mathematics education (RME) dengan hasil belajar matematika peserta didik kelas V SD Negeri 6 Metro Utara dengan ditunjukkan koefisien korelasi sebesar 0,215 berada pada taraf rendah. Kata kunci: hasil belajar, matematika, pendekatan RME
Copyrights © 2019