Pedagogi: Jurnal Pendidikan Dasar
Vol 7, No 3 (2019): Jurnal Pedagogi

Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Flash Card Terhadap Hasil Belajar Tematik

Bella Vanenti (PGSD)
Rochmiyati Rochmiyati (PGSD)
Sugiman Sugiman (PGSD)



Article Info

Publish Date
23 May 2019

Abstract

The problem of this study is the low learning outcomes of learners on thematic learning. This study aims to determine the effect of flash card media on learning outcomes of learners. The method used in this research is pre-experimental method. The research design used in this research is one group pretest-posttest design. Data analysis was done by using simple linear regression test. The Instruments used are the test of learning result and observation sheet of learners activity by using flash card media. The population of this study is all first grade: I-A and I-B with 48 students. Research result shows that there is influence of flash card learning media on the thematic learning outcomes of the first grade students of SD Negeri 5 Babatan Academic Year 2018/2019.Masalah penelitian ini adalah masih rendahnya hasil belajar peserta didik pada pembelajaran tematik. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh media flash card terhadap hasil belajar peserta didik. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode pre-eksperimental. Desain penelitian yang digunakan pada penelitian ini adalah one group pretest-posttest design. Analisis data menggunakan uji regresi linear sederhana. Instrumen yang digunakan adalah tes hasil belajar dan lembar observasi aktivitas peserta didik dengan menggunakan media flash card. Populasi penelitian ini adalah seluruh kelas I yaitu kelas I-A dan I-B yang berjumlah 48 peserta didik.  Hasil penelitian, menunjukan bahwa ada pengaruh media pembelajaran flash card terhadap hasil belajar tematik peserta didik kelas I SD Negeri 5 Babatan Tahun Pelajaran 2018/2019.Kata kunci: flash card, hasil belajar, pembelajran tematik.

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

pgsd

Publisher

Subject

Education

Description

Pedagogi: Jurnal Pendidikan Dasar is an academic journal that published all the studies in the areas of education, learning, teaching, curriculum development, learning environments, teacher education, educational technology, educational developments from various types of research such as surveys, ...