Pedagogik Pendidikan Dasar
Vol 4, No 1 (2016)

PENGARUH PENERAPAN METODE PROBLEM BASED LEARNING DALAM MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP DASAR IPS DAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA

Cahyo, Edo Dwi (Unknown)



Article Info

Publish Date
01 Jan 2016

Abstract

The influence of Implementation of Methods of Problem BasedLearning to Improve Understanding Basic Concepts of Social Sains andCritical Thinking Skills Students. The aim of this study is to find out theinfluence of problem based learning (PBL) method in enhancing student’scomprehension of Social Science basic concept and student’s critical thinking ability. This study used quantitative approach with experimental quasi method. The design of study using Nonequivalent Control Groups Design (NCGD). Based on the study result, conclusions are obtained that there is difference in understanding of Social Science basic concept and critical thinking ability between students who taught by using PBL method inexperiment class with students who taught by conventional learning in control class. Thus, students in experiment class understand more about Social Science basic concept from each social science. In addition, the children thought more critical by PBL method, because with PBL requires students more confidence to the results of the facts of the concrete learning of public opinion.Pengaruh Penerapan Metode Problem Based Learning dalamMeningkatkan Pemahaman Konsep Dasar IPS dan Kemampuan BerpikirKritis Siswa. Tujuan dilakukannya penelitian adalah untuk mengetahuipengaruh metode problem based learning (PBL) dalam meningkatkanpemahaman konsep dasar IPS dan kemampuan berpikir kritis siswa. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan metode kuasi eksperimen. Desain penelitian menggunakan Nonequivalent Control Groups Design (NCGD). Berdasarkan hasil penelitian diperoleh kesimpulan bahwa terdapat perbedaan pemahaman konsep dasar IPS dan kemampuan berpikir kritis siswa antara siswa yang memperoleh pembelajaran menggunakan metode PBL pada kelas eksperimen dengan siswa yang memperoleh pembelajaran konvensional pada kelas kontrol. Sehingga siswa pada kelas eksperimen lebih memahami tentang konsep dasar IPS dari masing-masing ilmu sosial. Selain itu, anakanak berpikir lebih kritis dengan metode PBL, karena dengan PBL menuntut siswa lebih percaya kepada hasil fakta-fakta pembelajaran yang konkret dari pada opini public.

Copyrights © 2016