Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia (JPPK)
Vol 7, No 2 (2018): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia

Efektivitas Pembelajaran Berbasis Masalah Pencemaran oleh Limbah Detergen dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa

Maisaroh Maisaroh (Unknown)
Noor Fadiawati (Unknown)
Chansyanah Diawati (Unknown)



Article Info

Publish Date
05 Jul 2018

Abstract

This study aims to describe the effectiveness problem-based learning of pollution by detergent waste (PBMPLD) to improve students’ creative thinking skills.  The population of this research was all students from XI MIA one of Senior High School in Bandarlampung, the sample research were XI MIA 1 and XI MIA 2 class that obtained by purposive sampling technique.  The research used quasi-experiment with the maching only desaign in pretest-postest and control group.  The data analysis technique used was parametric statistic test using t-test to postestt value.  The result showed that the average posttest of creative thinking skill of experiment class is significantly higher than the average of control class posttest.  The average n-gain in the experimental class is moderate category.  Therefore, it is concluded that the PBMPLD  is effective in enhancing the creative thinking skills.Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan efektivitas pembelajaran berbasis masalah pencemaran oleh limbah detergen (PBMPLD) dalam meningkatkan keterampilan berpikir kreatif.  Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas XI MIA salah satu SMA di Bandarlampung, dengan sampel penelitian kelas XI MIA 1 dan XI MIA 2 yang diperoleh melalui teknik purposive sampling.  Metode penelitian yang digunakan adalah quasi eksperimen dengan desain the matching only pretest-posttest control group.  Teknik analisis data yang digunakan adalah uji statistik parametrik menggunakan uji t terhadap nilai postes.  Hasil penelitian diperoleh rata-rata postes keterampilan berpikir kreatif kelas eksperimen lebih tinggi secara signifikan daripada rata-rata postes kelas kontrol.  n-gain rata-rata dikelas eksperimen berkategori sedang.  Dengan demikian, disimpulkan bahwa  PBMPLD efektif dalam meningkatkan keterampilan berpikir kreatif.Kata kunci: keterampilan berpikir kreatif, pembelajaran berbasis masalah, pencemaran oleh limbah detergen

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

JPK

Publisher

Subject

Computer Science & IT Decision Sciences, Operations Research & Management Education

Description

Focus and Scope Assessment and evaluation of chemistry learning Chemistry learning technology and innovation Chemistry learning based on Problem Solving, SiMaYang, PJBL, Didactic, Lesson Study, Discovery Learning, etc. HOT-based chemistry learning Inquiry-based learning includes inquiry, structured, ...