Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia (JPPK)
Vol 4, No 3 (2015): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia

PERBANDINGAN SIMAYANG TIPE-II DENGAN PBL TERHADAP KEMAMPUAN METAKOGNISI DAN EFIKASI DIRI

Oktari Pradina Anggi (FKIP Universitas Lampung, Jl. Prof. Dr. Soemantri Brojonegoro No.1)
Sunyono Sunyono (FKIP Universitas Lampung, Jl. Prof. Dr. Soemantri Brojonegoro No.1)
Tasviri Efkar (FKIP Universitas Lampung, Jl. Prof. Dr. Soemantri Brojonegoro No.1)



Article Info

Publish Date
17 Feb 2017

Abstract

The quasi experiment research had been done in SMAN 10 Bandar Lampung for the purpose to compare of SiMaYang type II learning model with Problem Based Learning(PBL)in improving students metacognition ability and self efficacy on topic of electrolyte-non electrolyte. This research used control group pretest-posttest design with the 10th grade-2 and the 10th grade-8 as sample classes which they were obtained by using cluster random sampling. Data research was analyzed descriptively and the results showed that SiMaYang type II learning model has higher value than PBL. It can be concluded that SiMaYang type II learning model is better than PBL in improving students metacognition ability and self efficacy.Penelitian kuasi eksperimen telah dilakukan di SMAN 10 Bandar Lampung yang bertujuan untuk membandingkan model pembelajaran SiMaYang tipe II dengan PBL dalam meningkatkan kemampuan metakognisi dan efikasi diri siswa. Penelitian ini menggunakan desain control group pretest-posttest dengan kelas X2 dan kelas X8 sebagai kelas sampel yang diperoleh menggunakan teknik cluster random sampling. Analisis data penelitian adalah analisis deskriptif dan hasil penelitian menunjukkan bahwa model pembelajaran SiMaYang tipe II memiliki nilai yang lebih tinggi dari PBL. Hal ini dapat disimpulkan bahwa model pembelajaran SiMaYang tipe II lebih baik dibandingkan model pembelajaran PBL dalam meningkatkan kemampuan metakognisi dan efikasi diri pada materi larutan elektrolit dan non-elektrolit.Kata kunci: efikasi diri, kemampuan metakognisi, PBL, SiMaYang Tipe II

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

JPK

Publisher

Subject

Computer Science & IT Decision Sciences, Operations Research & Management Education

Description

Focus and Scope Assessment and evaluation of chemistry learning Chemistry learning technology and innovation Chemistry learning based on Problem Solving, SiMaYang, PJBL, Didactic, Lesson Study, Discovery Learning, etc. HOT-based chemistry learning Inquiry-based learning includes inquiry, structured, ...