Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia (JPPK)
Vol 2, No 2 (2013): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia

PENINGKATAN KETERAMPILAN MENGKOMUNIKASIKAN DAN INFERENSI DENGAN LEARNING CYCLE 3E

Ni Wayan Methania (Unknown)
Chansyanah Diawati (Unknown)
Ila Rosilawati (Unknown)



Article Info

Publish Date
05 Jul 2013

Abstract

The purpose of this research is to  describe the effectiveness of Learning Cycle 3E model on equilibrium chemical concept in improving their communicate skills and inference skills of SMAN 7 Bandar Lampung.  The effectiveness of this lessons model is measured based on the different of n-Gain, which has been moving up significantly. This research using the quasi experiment method with non equivalent control group design.  The sample selection’s techniques is used is the  purposive sampling.  The population in this research is all students from grade XI IPA of SMAN 7 Bandar Lampung.  Results of the study showed that Learning Cycle 3E model is effective in improving communicate skills and inference skills on equilibrium chemicals concept.Tujuan penelitian ini adalah untuk  mendeskripsikan efektivitas model pembelajaran Learning Cycle 3E pada materi kesetimbangan kimia dalam me-ningkatkan keterampilan mengkomunikasikan dan inferensi siswa SMAN 7 Bandar Lampung. Efektivitas model pembelajaran Learning Cycle 3E diukur dengan berdasarkan peningkatan n-Gain yang signifikan. Penelitian ini meng-gunakan metode kuasi eksperimen dengan  non equivalent control group design. Teknik pemilihan sampel yang digunakan yaitu purposive sampling.  Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas XI IPA SMAN 7 Bandar Lampung. Hasil penelitian menunjukkan bahwa model Learning Cycle 3E efektif dalam meningkatkan keterampilan mengkomunikasikan dan inferensi pada materi kesetimbangan kimia.Kata kunci: keterampilan inferensi, keterampilan mengkomunikasikan, model Learning Cycle 3E.

Copyrights © 2013






Journal Info

Abbrev

JPK

Publisher

Subject

Computer Science & IT Decision Sciences, Operations Research & Management Education

Description

Focus and Scope Assessment and evaluation of chemistry learning Chemistry learning technology and innovation Chemistry learning based on Problem Solving, SiMaYang, PJBL, Didactic, Lesson Study, Discovery Learning, etc. HOT-based chemistry learning Inquiry-based learning includes inquiry, structured, ...