This research was aimed to describe the effectiveness of Pre-Lecture Quiz to improve student’s communication skill on Arrhenius acid-base topic. The research method used was quasi experimental with non-equivalen pretest-postest control group design. The sample selection was done by cluster random sampling, obtained XI IPA 1 as experimental class and XI IPA 2 as control class.  The effectiveness of Pre-Lecture Quiz was showed by the significant difference for average n-Gain of flexible thinking skill between the experiment and control class, for experiment class was 0.71 with high categorize and for control class was 0.55 with middle cateogorize. The conclusion of this research is effective Pre-Lecture Quiz and has a high effect size to improve the ability of communication on Arrhenius acid-base topic.Keywords: communication, Pre-Lecture Quiz, Arrhenius acid-basePenelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan efektivitas pre-lecture quiz untuk meningkatkan keterampilan komunikasi siswa pada materi asam basa Arrhenius. Metode penelitian yang digunakan adalah kuasi eksperimen dengan non-equivalen pretest-postest control group design. Pemilihan sampel dilakukan secara cluster random sampling, dan diperoleh kelas XI IPA 1 sebagai kelas eksperimen dan XI IPA 2 sebagai kelas kontrol. Efektivitas Pre-Lecture Quiz ditunjukkan oleh perbedaan rata-rata n-Gain keterampilan komunikasi yang signifikan antara kelas eksperimen dan kelas kontrol, yaitu kelas eksperimen sebesar 0,71 dengan kategori “tinggi” dan kelas kontrol sebesar 0,55 dengan kategori “sedang”. Kesimpulan penelitian ini yaitu Pre-Lecture Quiz efektif dan mempunyai ukuran pengaruh yang besar untuk meningkatkan keterampilan komunikasi siswa pada materi asam basa Arrhenius.Kata Kunci: keterampilan komunikasi, Pre-Lecture Quiz, asam basa Arrhenius
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2019