Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia (JPPK)
Vol 2, No 3 (2013): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia

PENINGKATAN MINAT DAN PENGUASAAN KONSEP MELALUI MODEL PEMBELAJARAN LEARNING CYCLE 5E

Ama Nur Anna (Unknown)
Ratu Betta Rudibyani (Unknown)
Tasviri Efkar (Unknown)



Article Info

Publish Date
15 Nov 2013

Abstract

This study aims to describe an effective instructional model in increasing students' interest  and concept’s mastery of class X in non-electrolyte and electrolyte solution material. The population are the class X of SMA Al Azhar 3 Bandar Lampung with X 8 as experiment class and X 7 as control. The design in this research is non equivalent control group design.The research’s results showed the mean of the index gain interest in the control and experimental classes respectively 0,26 and 0,54; and the mean index gain mastery of concepts for the control and experimental classes respectively 0,36 and 0,43. Based on hypothesis testing, it was concluded that learning through the class with Learning Cycle 5E has an interest and mastery of concepts that is higher than learning conventional class. This suggests that the learning material through  Learning Cycle 5E  is more effective in increasing students' interest and mastery of concepts.  Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan model pembelajaran yang efektif dalam meningkatkan minat dan penguasaan konsep siswa kelas X pada materi larutan non elektrolit dan elektrolit.  Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas X SMA Al Azhar 3 Bandar Lampung  dengan kelas X 8 sebagai kelas eksperimen dan X 7 sebagai kelas control. Desain penelitian yang digunakan adalah non equivalent control group design.Hasil penelitian menunjukkan n-Gain minat untuk kelas kontrol dan eksperimen masing-masing 0,26 ; 0,54; dan n-Gain penguasaan konsep untuk kelas kontrol dan eksperimen masing-masing 0,36 dan 0,43.  Berdasarkan pengujian hipotesis, disimpulkan bahwa kelas dengan pembelajaran melalui Learning Cycle 5E  memiliki minat dan penguasaan konsep yang lebih tinggi dibandingkan kelas dengan pembelajaran konvensional.  Hal ini menunjukkan bahwa melalui model pembelajaran Learning Cycle 5E lebih efektif dalam meningkatkan minat dan penguasaan konsep siswa.  Kata kunci:learning cycle 5E, minat, penguasaan konsep.

Copyrights © 2013






Journal Info

Abbrev

JPK

Publisher

Subject

Computer Science & IT Decision Sciences, Operations Research & Management Education

Description

Focus and Scope Assessment and evaluation of chemistry learning Chemistry learning technology and innovation Chemistry learning based on Problem Solving, SiMaYang, PJBL, Didactic, Lesson Study, Discovery Learning, etc. HOT-based chemistry learning Inquiry-based learning includes inquiry, structured, ...