Learning media is very important for the learning process. However, there are educators who are still doing conventional learning which makes it difficult for children to start writing. The purpose of this research is to study the learning media used by educators in order to help children support early writing. This research was conducted in children aged 5-6 years in Group B at Pertiwi Kindergarten. The method used in this study is a qualitative descriptive method and data collection techniques through observation and interviews. In this study using data analysis techniques, namely qualitative analysis and descriptive analysis. The results of this study indicate that learning media can help children in writing the beginning and children who are enthusiastic to participate in learning. At the first meeting, educators conduct conventional learning so that children have difficulty writing the beginning even there are children who do not participate in learning. In contrast, at the next meeting the educator uses junior boggle media containing picture word cards and letter dice to write the beginning so that the child is enthusiastic about learning and none of the children fix the difficulties in writing the beginning.Media pembelajaran sangat penting untuk proses pembelajaran. Namun, ada pendidik masih melakukan pembelajaran secara konvensional sehingga anak mengalami kesulitan dalam menulis permulaan. Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui media pembelajaran yang digunakan oleh pendidik agar dapat membantu anak dalam mengoptimalkan menulis permulaan. Penelitian ini dilakukan pada anak usia 5-6 tahun Kelompok B di TK Pertiwi. Adapun metode yang digunakan dalam penelitian ini yaitu metode deskriptif kualitatif dan teknik pengumpulan data melalui observasi dan wawancara. Dalam penelitian ini menggunakan teknik analisis data berupa analisis kualitatif dan analisis deskriptif. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa media pembelajaran dapat membantu anak dalam menulis permulaan dan anak antusias untuk mengikuti pembelajaran. Pada pertemuan pertama pendidik melakukan pembelajaran secara konvensional sehingga anak kesulitan menulis permulaan bahkan ada anak yang tidak mengikuti pembelajaran. Berbeda, pada pertemuan selanjutnya pendidik menggunakan media boggle junior berupa kartu kata bergambar dan dadu huruf untuk menulis permulaan sehingga anak antusias mengikuti pembelajaran dan tidak ada anak yang mengalami kesulitan dalam menulis permulaan.
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2020